10 augusti, 2009

måndag

nu har mia och henkka åkt till flygplatsen och jag är helt on my own. imorgon ska jag vara ensam med lilla j hela dagen för första gången. jag förutspår att det kommer att bli tungt men roligt. att sköta en 1-åring 10 timmar är trots allt ganska påfrestande. därför ska jag ta det lugnt ikväll och läsa instyle och kanske kolla på amélie. (en sak som stör mig med tyskland förresten är att man knappt hittar tidningar på något annat språk än tyska här. det finns bara utländska tidningar på flygplatsen och järnvägsstationen. i framtiden är det kanske inget problem men så länge det enda jag kan på tyska är "tack" och "hej då" blir det ungefär som att kolla i en bilderbok för mig.)

min värdfamilj (camilla och peter) tyckte att det var dags att jag lär mig lite tyska fraser så nu ska jag lära mig några nya ord varje dag. tills imorgon ska jag lära mig "bitte ein mehrkornbrot. ungeschnitten" (som jag kan använda när jag köper bröd på morgonen).
i finland hade jag inte haft så mycket nytta av samma fras, men här äter vi färskt bröd varje dag till frukost.
nu ska jag läsa instyle, som sagt, och äta mitt nya favoritgodis gris&ciocc. hej!

Inga kommentarer :