25 augusti, 2009

that's sooo 2005

vanligtvis brukar jag hinna skriva ett inlägg medan lilla j sover middag, men idag glömde jag helt bort datorn. de två timmarna han sov spenderade jag på att läsa. för nu har det blivit spännande! vet inte ens varför jag är på datorn just nu när jag snart får svaret på gåtan harriet. jovisst, jag är 4 år efter alla andra, men inte är boken sämre för det. för de som är helt förbryllade nu, så pratar jag naturligtvis om män som hatar kvinnor! jag är annars inte så mycket för kriminalromaner (ironiskt nog är kriminalserier på tv det bästa jag vet), men det här är bra grejer! de som är lika tröga som jag och inte har läst trilogin (seriöst, varför heter det inte triOlogi?) ännu, kan ju göra det nu. tycker jag.

för att byta samtalsämne så ska det tydligen vara en finlandssvensk träff här i düsseldorf imorgon. träffarna ordnas ungefär en gång i månaden av en dam i 50-årsåldern. har inte bestämt om jag ska gå ännu. camilla skulle kolla först om det kommer nåt folk. vill inte stressa dit (träffen börjar kl. 18, när jag vanligtvis slutar jobba) och märka att det bara blir jag och 50+-damen. på torsdag är det au pair-träff (på tyska unfortunately) i allafall, så senast då får jag ju träffa lite folk ifall jag inte åker imorgon.

3 kommentarer :

Anonym sa...

Finlandsvenk träff...vilken lyx! Jag menar...finlandsvenskar är jo inte världens största folk eller hur ;). Bra iaf att du hittat det...det är därför att Düsseldorf kallas en "internationell" stad :).
Förresten...känner du kanske till någon träff mellan...vanliga svenskar i området? Jag vet att jag bara är en oväsentlig hobbysvensk men det skulle intressera mig ändå!

Unknown sa...

ja verkligen! det finns troligtvis många finlandssvenskar här (även om jag inte stött på några ännu), annars skulle de knappast ordna en sån träff.

det enda jag vet om är svenska föreningen, som bland annat ordnar filmkvällar med svenska filmer ibland. de visar faktiskt män om hatar kvinnor om några veckor. de har också en tjejgrupp, barngrupp och bokklubb. kolla här: http://www.svenskaforeningen.de/index.htm

Anonym sa...

Tack för tippset en gång till. Nu att du vet allt om familjen Vangers mörka historia*, är du intresserad att kolla på filmen?

*
Ja...jag läste det också med en försening av fyra år...åtminstone har jag en ursäkt...jag visste inte ens vem Stieg Larsson var innan jag läste om honom i en...fransk tidning :S!