13 augusti, 2009

who likes short short(s)?

jag funderar allvarligt på att klippa håret snart. det var meningen att jag skulle spara det långt, men ärligt talat så tror jag inte att det är min grej. jag har fel hårtyp (torrt och för tjockt) och så är det en massa jobb med det också. för tillfället har jag upp håret nästan varje dag för det ser så slitet och fult ut. det vore ju mycket enklare att ha lite kortare hår då och slippa kämpa med det varje morgon. typ axellängd vore fint. kanske såhär?

4 kommentarer :

mira sa...

skitsnyggt! tycker det är mycket fräschare med just den längden eller några cm längre, tror du skulle passa jättebra i sånt hår!

Ika sa...

Annars är ju det bästa sättet att spara ut håret utan att det blir slitet att sluta misshandla det med schampo. (Värmestyling är också misshandel av håret, men inte lika utbrett som schampoanvändandet)
Egentligen tycker jag att dte är helt sanslöst att de allra flesta håret tvättar håret med något som är så pass uttorkande som vanligt schampo - bara för att vi är närmast hjärntvättade till att tro att vi måste använda så starka medel för att göra håret rent.

jag är medveten om att jag låter lite smårabiat nu, men kunde inte låta bli när jag läste att du tycker att ditt hår är för torrt och tjockt för att kunna sparas ut till en längre frisyr. Sedan är det ju en annan sak om man vill ha lite kortare hår för att det känns mera praktiskt, eller snyggare eller vad som helst - men även då mår det sannolikt bättre av att tvättas med något mildare än vanligt schampo.
(Jag slutade med schampo för 1½ år sedan, och tänker inte börja igen. Mitt hår mådde iofs hyfsat bra redan före det, men sedan jag började balsamtvätta istället har det blivit mjukare, mera lätthanterligt och slits så sällan att jag inte ens behöver toppa det så ofta som en gång i halvåret.)

Unknown sa...

mira: jo, det är faktiskt en snygg frisyr...och säkert väldigt lättskött också. bara att rufsa till lite så är man klar. tror nog att jag kör på det! :)

ika: blir inte håret väldigt fett av att bara använda balsam då? jag kan tänka mig att det blir det...i allafall i början tills håret vant sig. hehe, tror nog att jag kommer att klippa det för jag har inget som helst tålamod med att spara ut längre. när väl tanken på att klippa det har dykt upp kan man inte släppa det...

Ika sa...

Det är ju det alla tror, att håret blir fett till en början alltså. Jag trodde också det när jag först hörde om balsamtvättandet, men kunde konstatera att det faktiskt funkar. Att det funkar lär bero på (nu är jag inte kemist, så jag har en ganska grund kunskap, men genom erfarenhet vet jag ju att balsamtvätt fungerar oavsett förklaringen) att fett löser fett - och att balsam dessutom innehåller emulgeringsmedel, som får vatten och fett att blandas och som alltså gör att vattnet kan skölja bort fettet.

Balsam kan alltså tvätta bort normal smuts ur håret - fett, damm, matos, whatever. Vad man däremot inte kan tvätta bort utan de starka tensider som finns i vanligt schampo är silikoner och mineraloljor, och just de här två grupperna av ämnen älskar tillverkarna att slänga in i sina kosmetikaprodukter eftersom de är billiga och ger trevlig konsistens. Däremot gör de ingen egentlig nytta för håret - det kanske ser bättre ut för stunden, men under silikonytan har inget hänt, och för att man ska få bort silikonerna så att de inte sitter som en kladdig rest i håret efter x antal appliceringar är man tvungen att använda uttorkande schampo, som alltså skadar håret ännu mer och ökar "behovet" av silikoner. En ond cirkel, med andra ord.
Balsamtvättandet kräver att man lär sig läsa innehållsförteckningar. Jag måste ju medge att man på kuppen blir lite nördig - men på pluskontot hamnar definitivt det att man blir immun mot de flesta säljknepen inom branschen. man slutar lyssna på reklamen, och läser själv den finstilta innehållsförteckningen för att avgöra om produkten verkar vettig eller mest innehåller billigt skräp.
Om du eller någon annan som läser blir nyfiken på hur man gör rent konkret så finns det mycket info på www.lockig.se.

Det här med övergångsfas brukar man inte märka så mycket som man befarar. Jag vet inte om jag hade någon - var lite klantig och använde ett balsam som var för vårdande i början, men när jag bytte bort det till ett billigt och väldigt lätt balsam försvann problemen. (En fördel med det här är att de bästa tvättbalsamen ofta är de riktigt billiga, jag betalar under 2 euro för 250 ml av min favorit. Har tvättat med billigare också, men tyckte inte om parfymen i dem.)