22 december, 2008

årssammanfattning: musik

år 2008 börjar ta slut och ju mer vi närmar oss den 31:a desto fler listor stöter man på. själv tänker jag inte vara sämre. ska om ett tag sammanfatta året har jag tänkt, men inte ännu. idag koncentrerar jag mig på musiken. har kollat ett flertal musiktidningars listor över årets bästa album och kan konstatera följande:
  • fleet foxes är på första plats nästan på varje lista
  • att band med elektroniska influenser regerat totalt i år med band som mgmt, cut copy, vampire weekend, crystal castles, foals, deerhunter och hot chip. alla dessa finns med på de flesta av listorna. att hitta bra musik att dansa till i år har verkligen inte varit svårt.
  • det har inte gått särskilt bra för coldplays "viva la vida". kanske hänger det ihop med electroinfluensan?
  • remixar är inne. do it!
här följer några låtar:

deerhunter - nothing ever happened


hot chip - ready for the floor

vampire weekend - a-punk

cut copy - time stands still

fleet foxes - white winter hymnal


här kan ni se några av listorna:
Q
the times
pitchfork media


själv har jag i år lyssnat på väldigt mycket blandat. jag började året med mycket ratatat och metric. sedan i mars köpte jag en ny regina spektor-skiva som jag spelade tills jag kunde den utantill. i april blev jag besatt av the strokes. speciellt "first impressions of earth" som jag numera starkt förknippar med skolbussen eftersom det främst var då jag lyssnade på den. i maj började jag peppa inför where the action is (festivalen) och lyssnade mycket på dirty pretty things och foo fighters. hela juni, efter att då ha sett foo fighters live, lyssnade jag galet mycket på dem. sedan upptäckte jag en helt ny värld när jag fann mgmt. då skippade jag foo ett tag och hittade en massa nya band istället. hade aldrig trott att jag skulle lyssna på sådan musik som jag gör nu men man förändras hela tiden utan att man märker det. i augusti sökte jag desperat efter något nytt att lyssna på. laddade ner en massa bra grejer men en hel del dåligt också. i september var jag besatt av "the chills" av peter bjorn and john och det var ungefär det enda jag lyssnade på i två veckor. upptäckte också late of the pier, vilket jag är mycket tacksam för. i oktober och början av november var jag forfarande fast lite i dans/electronica-grejen och lyssnade på the presets, mstrkrft, foals, the unicorns och sånt men sedan mot slutet av november blev det lite tjatigt så jag gick tillbaka till gamla goda red hot chili peppers. nu i december har jag mest lyssnat på john frusciante eftersom hans nya skiva släpps i januari. och för att han är bäst förstås.

-

puh! det blev långt!

Inga kommentarer :