24 augusti, 2010

de 5 senaste böckerna jag läst
















franny & zooey - j.d salinger


en lustig liten bok som inte handlar om så mycket alls egentligen. den är 201 sidor lång och kretsar kring syskonen franny och zooey glass. franny har en existentiell kris och kollapsar, zooey verkar vara bitter på hela världen - allra mest sin egen familj - men försöker ändå hjälpa sin syster. inte en bok för såna som gillar deckare eller böcker där det...händer saker. jag gillade den i allafall!

















the rehearsal - eleanor catton


en labyrintisk bok som berättar två historier samtidigt. den ena är riktig, den andra bara en pjäs. mycket intressant och omöjlig att beskriva. rekommenderas.

















down the highway: the life of bob dylan - howard sounes


en biografi. naturligtvis. måste läsas om man gillar bob dylan! jag visste knappt något om den mannen innan jag läste boken. nu vet jag så mycket som det går att veta utan att känna honom personligen. en mycket privat och excentrisk man det där.
















hallonbåtsflyktingen - miika nousiainen


mikko är en svensk i en finsk mans kropp. det är han själv övertygad om i allafall. han skulle göra vad som helst för att bli äkta svensk...och det gör han också. stundvis ganska rolig, men det känns som om det skyndades på lite på slutet. som om författaren inte orkade mer. och så blev jag störd på skrivfelen också. lättläst i varje fall.

















på barrikader av glas - emma juslin


läste frida & frida för något år sedan av juslin och tänkte att jag skulle testa den här också. den berör ätstörningar, tristess, uppgivenhet och att känna sig obetydlig. den är rätt deprimerande med andra ord. det stod något om att den skulle vara rolig på baksidan, men jag vet inte vilken jäkla person som skrattar åt det här. den är i allafall välskriven för att vara författad av en 19-åring. helt okej. (ps. låt er inte avskräckas av att den börjar med ett citat av nightwish. de nämns inte SÅ ofta.)

Inga kommentarer :