23 januari, 2012

hemoglobincigaretter och psychotic muse theory

min bror introducerade mig nyligen för TED. TED - ideas worth spreading, eller, numera, TED - mannen i mitt liv. jag förstår inte hur jag lyckats undgå denna sida med tanke på hur mycket tid jag spenderar på nätet. hur som helst; på TED kan man kolla på föreläsningar om i princip vad som helst. själv föredrar jag såna som handlar om miljö, foto, kreativitet, litteratur, konsumtion, konspirationsteorier eller globala problem. men, som sagt, man kan hitta föreläsningar om nästan vad som helst (t.ex. havet, krig, teknologi, rymden eller vetenskap). här är länkar till några av mina favorittal:

taryn simon fotograferar platser som få människor har tillgång till, bland annat CIA:s högkvarter och ett forskningscentra där två kvinnor frusits ner för att i framtiden kunna väckas till liv igen
christien meindertsma om grisar och hur de hamnar i allt från öl till målarfärg till bröd
elizabeth gilbert om kreativitet och bördan av att vara ett geni
ken robinson om hur skolor underskattar konstnärliga ämnen
illustratören maira kalman om i princip allt som faller henne in, men mest om sina verk
amy tan om kreativitet, ödet, balans och tron på det övernaturliga
michael pollan om att tänka på världen från djurens och växternas perspektiv
jessi arrington visar hur hon klädde sig den vecka hon spenderade i LA när hon endast packat med sig 7 par trosor
béatrice coron om sina pappersvärldar och hur hon blev konstnär

författaren elif shafak om cirklar, förväntningar, fördomar, sin uppväxt och sitt författarskap

2 kommentarer :

Ragnar Rael sa...

TED e så bra! min kompis från australien visade mig ted och har varit en fan sedan dess. oj, kiva att skriva fan utan att mena prkl.

men din blog! omg så kova liksom! helt på riitiiit!

Unknown sa...

ja man blir helt fast i den där sidan alltså! damn it's gooood.

taaack ragnar! :D