26 oktober, 2012

tankar om böcker

första vuxenboken jag läste och verkligen gillade:

jag minns ärligt talat inte. marian keyes böcker var nog några av de första vuxenböckerna jag läste, så troligtvis någon av dem. 

bok som förändrat mitt liv mest:

harry potter-böckerna. har lagt ner så mycket tid och tankar på dem och kommer aldrig någonsin att tröttna på dem.

bok jag tycker är överskattad:

allt av paulo coelho naturligtvis.

författare vars böcker jag försöker gilla men inte lyckas med:

får nog säga haruki murakami och monika fagerholm. har läst flera böcker av haruki murakami och varje gång tänkt att den här gången kommer jag att börja älska honom, men det har aldrig hänt. har läst ca. en halv bok av monika fagerholm och ville dö. pretto så att det skriker om det.

författare vars böcker är underskattade:

är inte så insatt, eller intresserad av, boktrender och hur mycket publicitet olika böcker får, men det känns som om scarlett thomas borde bli omskriven överallt och det blir hon ju inte.

jobbigaste boken jag läst:

försökte läsa sagan om ringen när jag var alldeles för ung. det var jobbigt. lilla stjärna av john ajvide lindqvist var jobbig av helt andra orsaker. främst om man läste den ensam på kvällarna.

jag läser helst:

det varierar. ibland har jag lust att bara läsa biografier, ibland graphic novels, ibland essä- eller novellsamlingar, ibland fantasy. något jag alltid föredrar dock är det engelska språket. gillar inte att läsa på svenska så värst mycket.

önskar att jag läste mer:

klassiker kanske. och mer överhuvudtaget.


bästa barnboksförfattaren:

elsa beskow. solägget är bästa barnboken ever!

gillar jag inte längre som jag gillade förut:

chick-lit har förlorat charmen för mig de senaste fem åren eller så. läste nästan bara chick-lit förut, nu blir det hemskt sällan. 

roligaste bok:

minns hur jag aldrig kunde sluta skratta åt georgia nicholsons dagbok (det är okej, jag har jättestora trosor på mig!) när jag var kring 14. kan inte garantera att jag skulle tycka att den var lika underhållande idag, men...eh, jo troligtvis. många av marian keyes böcker är också extremt roliga + when you are engulfed in flames av david sedaris och förstås bossypants av tina fey.


bok som berört mig mest:

eating animals var obehaglig och berör nog de flesta som läser den (inklusive mig).

recencera din senast lästa bok:

den senaste boken jag läste var karen russells swamplandia! och den var bisarr och lagom orealistisk och full av twists and turns. den förvånade och upprörde och underhöll mig och mer än så kan man väl inte begära. jag gav den fyra av fem stjärnor på goodreads och hade slutet varit annorlunda hade den nog fått fem. kanske.

3 kommentarer :

ellen! sa...

höödu, tankar om goodreads? borde jag använda det?

Unknown sa...

goodreads är skitbra och supernördigt! love it!

juliadesdemona sa...

jag trodde jag kommenterade här igår men kanske skrev nån annanstans. i alla fall håller jag med dig om såväl paolo coelho (urk) som murakami. fagerholm har jag inte läst men har svårt för pretentiösa böcker, förutom sara stridsberg som jag gillar mycket. hihi