08 september, 2013

'I thought you can't read? no, I can read. I can't cry.'


jag har sett många riktigt bra filmer denna vecka och för ovanlighetens skull är de alla väldigt nya också. ingen technicolor in sight. förutom det faktum att alla sex filmerna är nya har de inte särskilt mycket gemensamt. vi går igenom dem:
den film jag hade högst förväntningar på, the bling ring, visade sig bli veckans största besvikelse. jag vet inte om sofia coppola har lost her touch eller om jag har vuxit ifrån hennes stil. kanske båda. jag tyckte att the bling ring var alldeles för repetitiv och ytlig. man fick veta hemskt lite om karaktärerna, deras förhållanden till varandra och till sig själva och även om det eventuellt skulle spegla filmens tema så tyckte jag att det gjorde den ointressant. jag hoppas på bättre från henne i framtiden.
a royal affair, eller en kongelig affære som den heter på danska, var i stor utsträckning så som man väntar sig att ett kostymdrama ska vara. den var tragisk och romantisk och innehöll såklart en olycklig kärlek. för sådana som, liksom mig, älskar kostymdraman kan jag varmt rekommendera den. 
killer joe, med matthew mcconaughey i huvudrollen som den psykotiske joe cooper, var störd (på ett american psycho-sätt), välspelad och aningen obehaglig i vissa stunder. jag blev glatt överraskad av mcconaugheys prestation (det tror jag att många som sett filmen blivit) och det var nog mycket tack vare honom som filmen blev bra. det är inte den bästa filmen jag någonsin sett precis, men över genomsnittet i allafall. 
the east handlar om en agent som infiltrerar en hemlighetsfull aktivistgrupp som utför intrikata attacker mot stora bolag. brit marling spelar huvudrollen och har också varit med och skrivit filmen (hon skrev också another world som kom för ett par år sedan och som jag tyckte väldigt mycket om). jag gillade the east. jag gillade alla skådespelarna. jag gillade storyn. jag gillade att den inte försökte hamra in ett budskap, vilket är lätt hänt när det handlar om aktivism och 'corporate america', och att allt inte var svartvitt. den får en att tänka till helt enkelt.
the kings of summer är något så ovanligt som en rolig komedi. jag är en komedisnobb och har inte mycket till övers för de typiska amerikanska buddy-filmerna med förutsägbara skämt. men här slipper man slapstick och bögskämt. hallelujah. istället är det mer lågmält och...knäppt. moises arias, som spelar biaggio, var definitivt roligast i hela filmen. tror han kan bli stor. han påminde mig om jason schwartzman i rushmore.
what else? megan mullally är med. och nick offerman. tony hale gör en kort instickare. bra folk. det enda jag har att klaga på är väl antalet slow-mo shots i motljus. de kunde ha varit färre. se denna!
the english teacher såg jag främst för julianne moores skull och hon gjorde mig inte besviken. hon verkar kunna spela typ vilken roll som helst. resten av filmen gav några skratt, men var ganska förutsägbar. men förutsägbart är inte alltid dåligt. ibland är det precis det man vill ha. skulle säga att filmen hamnar ganska i mitten på en skala från ett till tio. bra, men inte mycket mer än så.

Inga kommentarer :