19 november, 2013

'don't be scared. I just want your goodness.'

ber om ursäkt till de som inte är det minsta filmintresserade, men tyvärr är det det här mina dagar går ut på just nu. ja, det här plus rachmaninoff och regniga promenader.
adore (eller perfect mothers som den också kallas) är baserad på en bok av doris lessing och handlar om två mödrar som blir kära i varandras söner. jag tyckte den var vacker och välspelad och lyfte fram väldigt intressanta frågor om kärlek och tabun. 
how I live now handlar om en amerikansk flicka som blir skickad till sina kusiner på den idylliska landsbygden i england. ganska snart ändras idyllen till rädsla och ovisshet när ett krig bryter ut. kusinerna blir åtskilda och gör allt de kan för att hitta tillbaka till varandra. jag gillade den här massor. den var tragisk och spännande och romantisk. och saoirse ronan var fantastisk som vanligt.
as cool as I am handlar om en tonåring som försöker hitta sin identitet medan hennes föräldrars relation rasar runtom henne. jag minns inte särskilt mycket detaljer från den här och tycker nog att den var ganska medioker. ett antiklimatiskt slut hade den också.
prince avalanche var en väldigt långsam film om ett par svärbröder som spenderar en sommar som vägarbetare tillsammans. var inte särskilt imponerad av denna. den lämnade mig ganska opåverkad och medan jag kollade på den väntade jag mest bara på att något skulle hända. bra skådisar dock.
mr. morgans last love handlar om en man som efter sin frus död förlorar meningen med livet. han träffar en ung kvinna som öppnar hans ögon och som också får honom att fundera över sin relation till sina barn som han träffar väldigt sällan. jag tyckte att den här hade sina stunder, men på det stora hela är det en väldigt medioker film. det roligaste med den var michael caines amerikanska accent som var väldigt tveksam. haha.
broken var så sorglig att jag knappt visste vart jag skulle ta vägen. hela filmen är i princip byggd på missförstånd och det gör att det hela blir extra sorgligt eftersom man vet att saker så enkelt hade kunnat bli så annorlunda. se!

Inga kommentarer :