13 december, 2014

Årets fem bästa böcker

*Utan inbördes ordning* 


We Have Always Lived in the Castle av Shirley Jackson
De två unga systrarna Blackwell lever ett isolerat liv i ett stort gammalt hus tillsammans med sin farbror Julian. Han är rullstolsburen och besatt av det förflutna. Orsaken till hans besatthet är att hela familjen Blackwell sex år tidigare förgiftats med arsenik vid en middag och han var den enda som klarade sig med livet i behåll. Merricat, den yngre systern, var inte närvarande när brottet ägde rum och Constance, den äldre systern, åt inte av det förgiftade sockret. Constance arresteras för brottet, men frias så småningom på grund av bristande bevis.
Vi får följa systrarna i deras slentrianmässiga vardag som enbart bryts av de enstaka besökare som fortfarande vill ha med dem att göra. Resten av befolkningen i den lilla byn fryser ut dem totalt och ser Constance som en kallblodig mördare. En dag förändras hela deras tillvaro när deras kusin Charles plötsligt dyker upp oanmäld.
We Have Always Lived in the Castle är välskriven, stämningsfull, magisk och sorglig. Jag älskade vartenda ord av den. Det här är verkligen en bok som måste läsas på originalspråk. Rekommenderar den till alla!
(Jag har också skrivit om boken här.)



Room av Emma Donoghue
Room har jag skrivit kort om här när jag läste den i februari. Den handlar om en mamma och hennes son som lever sina liv inspärrade i ett litet rum. Jack, den femåriga sonen, är berättarrösten och han har aldrig varit utanför rummet. Rummet är hela hans värld och det enda som är på riktigt.
Jag tyckte om bokens originalitet och tema. Den väckte många frågor om uppväxtmiljö och hur den påverkar en människa och trots det minimala utrymmet för intressanta händelser rent fysiskt (åtminstone i början av boken) lyckades författaren fängsla mig. Jag kommer hädanefter att följa Emma Donoghues utgivning med stort intresse. 



Expeditionen: Min kärlekshistoria av Bea Uusma
Surprise! Prisbelönta, superhyllade Expeditionen är också en av mina favoritböcker i år (och typ ever). Bea Uusma skriver engagerande, romantiskt, finurligt och detaljrikt om Andrées polarexpedition, ett ämne som aldrig någonsin tidigare intresserat mig. Boken är full av foton, tabeller och utdrag ur en av expeditionsdeltagarnas dagbok. Så himla fin och fantastisk. Jag har lånat ut mitt exemplar till halva släkten och alla har tyckt lika mycket om den som jag.



We Were Liars av E. Lockhart
Welcome to the beautiful Sinclair family.
No one is a criminal.
No one is an addict.
No one is a failure.
We Were Liars är ännu en hyllad bok som lyckats skapa intresse tack vare uppmaningen på första sidan om att absolut inte berätta för någon hur den slutar. Jag menar, vem vill inte läsa en bok med superhemligt slut? Förutom det enigmatiska slutet, för det räcker ju inte särskilt långt, är det lyckligtvis också en väldigt bra bok full av smarta vändningar, spännande karaktärer och vackra beskrivningar. 
Den handlar om den rika familjen Sinclair som spenderar varje sommar tillsammans på sin privata ö. I centrum står Cadence, bokens berättare, som två somrar tidigare varit med om en olycka som lett till att hon lider av minnesförlust. Ingen i familjen vill berätta för henne vad som hände den olycksdrabbade dagen. Vi får följa henne parallellt i nutid och för två somrar sedan medan hon försöker pussla ihop händelserna och ju mer hon nystar desto fler hemligheter kommer upp till ytan...



Night Film av Marisha Pessl
Denna bok är ett helt eget universum skapat utifrån Pessls egen fantasi. Förutom boken finns filmtrailers, auditions och övervakningsfilm på en av bokens karaktärer. Författaren har verkligen gjort sitt yttersta för att få läsaren att känna att det hen läser är på riktigt. En film baserad på boken är på gång, men Pessl äger rättigheterna till de fiktiva filmerna som nämns i boken ifall hon i framtiden skulle få för sig att vilja producera dem. Universumet fortsätter alltså att expandera.
Jag har skrivit mer om Night Film här och blev förvånad nu när jag gick tillbaka över hur negativ jag låter när jag beskriver den. Jag glömde bort att lyfta fram alla de bra sakerna och betonade istället svagheterna och misstagen. Men jag kan lova att det här är en väldigt välskriven, skruvad, spännande och originell bok. Den är inte lika stark som Pessls debut, men ändå tillräckligt bra för att hamna i min topp fem.


Hederspris:
The Goldfinch av Donna Tartt
Maken: En förhållanderoman av Gun-Britt Sundström

Inga kommentarer :