14 januari, 2015

3/3


Dessa tre böcker har jag hunnit läsa hittills i år, vilket kan verka som en större bedrift än det egentligen är. Två av böckerna räknas till YA-genren och var därför väldigt lättlästa och den tredje är en kortroman på 99 sidor. Man måste ju mjukstarta, tänkte jag. Av de tre gillade jag The Tiny Wife mest. Den var välskriven och bisarr på ett okonstlat sätt och bara...underhållande helt enkelt. Ska skaffa fler av Kaufmans böcker asap. Hans sätt att tänka är fascinerande. Belzhar, som jag hade sett jättemycket fram emot att läsa, var en besvikelse. Visserligen är den riktad till ungdomar, men jag är rätt övertygad om att unga läsare kan dra egna slutsatser och inte behöver få varje meningsutbyte och gest förklarade för sig. För övrigt var inte själva storyn superengagerande heller. The Disreputable History of Frankie Landau-Banks var helt okej, men jag hade nog uppskattat den mera för ca. tio år sedan. Nu kändes den alldeles för tam. Hade hoppats på mer mörker.

Böckerna ovan lånade jag på bibban idag. Det återstår att se om jag hinner läsa alla tre, eftersom jag redan har olästa böcker här hemma som väntar på mig. Oh well, det är trevligt med valmöjligheter.

1 kommentar :

Amanda sa...

Hej fina Ida! Gott nytt år på dig med!
Ja, alltså det är underbart att drömma och planera sitt bröllop. Det skall bli så så fint. Vad roligt att det är samma dag som din födelsedag! Skall tänka på dig då. Kram fina!