11 april, 2015

Rage, rage against the dying of the light.

Jag har sett så fruktansvärt många dåliga filmer på sistone. Har varit tvungen att avsluta mitt i flera av dem för att jag inte klarat av att se klart dem. Det görs så oerhört mycket skräp. De filmerna tänker jag inte skriva om. Jag har också kollat om en hel del filmer som jag redan sett. Enbart sådana som kan kategoriseras som action/sci-fi/adventure/thriller. Jag är tydligen på ett sådant humör just nu. Om ni har några tips på filmer av den typen, kommentera gärna! Här är i alla fall några nya filmer jag sett:


Love, Rosie var inte särskilt originell (hej, One Day!), inte särskilt övertygande och inte särskilt...någonting. En typisk sådan där film som "går att se".
We'll Never Have Paris var överraskande underhållande och mycket mer quirky än jag hade trott. Hade väntat mig en typisk romantisk komedi, men den här hade ändå något speciellt. Nu var det ett bra tag sedan jag såg den, men jag tror att jag gillade den.
Interstellar är utan tvivel en av årets bästa filmer. Jag älskade den från början till slut. Det är första gången som jag efter en svindyr, välproducerad, megalång film inte kände att den hade behövts kortas ner. Varje minut kändes absolut nödvändig.
Good Kill handlar om en drönarpilot som på tryggt avstånd dödar människor på arbetstid och sedan stämplar ut och går hem till sin familj. Han börjar ifrågasätta uppdragen han ställs inför och så småningom blir både hans familj och jobb lidande. Jag tycker att filmen kändes lite ytlig med tanke på ämnet och att något saknades. Men helt okej ändå.
Going Clear är baserad på boken med samma namn och handlar om Scientologi"kyrkan". Hur den uppkom, dess utveckling, trossystemet, hierarkin, hur medlemmarna behandlas osv. Innan jag såg dokumentären hade jag bara en vag uppfattning om vad scientologi gick ut på och att det låg någonting mörkt och obehagligt över rörelsen, men jag kände inte till några detaljer. Nu när jag vet förstår jag inte hur man dras in i det! Så himla obehagligt och bara...bullshit. Och L. Ron Hubbard - vilket jävla creep alltså.
The Jinx har säkert de flesta hört talas om vid det här laget, eftersom den blivit så hyllad och omtalad (med all rätt). Serien, som är i sex delar, handlar om affärsmannen Robert Durst och om de mord han blivit anklagad för. Jag är glad att jag inte visste något överhuvudtaget om honom eller om själva serien innan jag såg den, för det hade definitivt förstört upplevelsen. Så om ni inte sett den - läs inget om den innan!

Inga kommentarer :