05 september, 2015

20 saker ni kanske redan visste om mig

Har sett denna lista på många bloggar på sistone och eftersom jag varit sjuk i två dagar och inte har något bättre att skriva om passar det extra bra just nu med något som inte kräver alltför mycket tankeverksamhet.

1. Jag har ett stort ensamhetsbehov och blir nästan aldrig uttråkad, stressad eller ledsen av att vara för mig själv.
2. Det dyraste jag äger är min gitarr som jag fick i gåva av mamma och Filip.
3. Jag älskar barn och vill gärna omge mig med dem konstant, men jag vill inte ha några egna. Hoppas på många syskon- och kusinbarn!
4. Jag hatar avokado, men tvingar mig själv att äta en i veckan för att få i mig fetterna de innehåller.
5. Jag blev vegetarian som fjortonåring och var det tills 2009 då jag började äta fisk. Numera är jag semivegan (om man nu måste lägga en etikett på det) - jag äter fortfarande fisk, men inget annat från djurriket.
6. När jag flyttade tillbaka till Finland 2010 tänkte jag att det skulle bli högst tillfälligt och att jag snart skulle bege mig ut i världen igen. Fem år har gått sedan dess och jag verkar bli kvar här ett bra tag ännu.
7. På tal om att flytta så skulle jag gärna bo i Helsingfors.
8. Jag kan bokstavligt talat inte göra en fluga förnär. Jag kan hålla på i en halv evighet med att försöka vifta ut diverse vilsna insekter som flugit in i lägenheten.
9. Jag klarar heller inte av att se djur dö på film och undviker medvetet filmer där ett djur spelar en viktig roll (t.ex. Tracks), eftersom de oftast dör. Scrollar också snabbt förbi nyheter där djur dött/farit illa och vet således ingenting om lejonet Cecil.
10. Jag har fått höra att jag inte gör ett bra första intryck - att jag kan verka elak och kall. Det är jag inte. Jag är dock introvert och inkapabel till småprat, vilket leder till att jag blir tyst och nervös.
11. Jag hatar tävlingar och klarar knappt ens av att spela vanliga brädspel p.g.a. detta. Jag har inga spel på telefonen, har knappt spelat dataspel och vet faktiskt inte hur en spelkonsol fungerar. Innan den årliga idrottsdagen i lågstadiet brukade jag tjata på min lärare i flera dagar för att få slippa vara med. Det lyckades aldrig.
12. Min favoritfilm är Hitchcocks Rear Window.
13. Mina favoritförfattare är Marisha Pessl, J.K. Rowling, Shirley Jackson, Scarlett Thomas, Gillian Flynn, Barbara Comyns, Helen Oyeyemi, Andrew Kaufman och Liv Strömqvist.
14. Jag tycker att allt med kolsyra i är för starkt och blir förklarligt nog väldigt hånad för detta.
15. Jag dricker varken kaffe eller alkohol och jag röker inte. Min största last är socker.
16. Jag har tatueringsplaner för hela armarna (sorry dad).
17. Om det var möjligt skulle jag leva enbart på diverse pastarätter, eftersom det är det godaste jag vet.
18. Jag har två syskon. Den ena studerar till kosmetolog, den andra gräver husgrunder och gör renovationer och annat inom samma område.
19. När jag var liten trodde jag att jag hade magiska krafter och höll på med olika ritualer för att få det jag ville ha (alltså typ bra betyg).
20. En av de roligaste personerna jag vet är Richard Ayoade och något av det roligaste som någonsin gjorts på tv är serien Garth Marenghi's Darkplace som han skrivit och regisserat.

Inga kommentarer :