09 september, 2015

Två favoritrecept

Jag är en vanemänniska när det kommer till mat och roterar mellan ett antal recept och ingredienser vecka ut och vecka in. Jag köper i princip alltid samma saker när jag handlar, eftersom jag märkt att när jag avviker så kastas varan oftast bort för att den inte använts och blivit gammal. Och att slösa på mat är ju verkligen ingen höjdare. Jag gillar salt, sött och syrligt och ogillar beskt och starkt. Jag har en nästan kroppslig aversion mot fett och blir därför äcklad av avokado, nötter, olja och dylikt* (flottig mat, såsom pizza och pommes frites, älskar jag däremot, men äter det extremt sällan). Jag älskar comfort food och runda smaker som är liksom mjuka i munnen. Jag vet helt enkelt vad jag gillar och vad jag inte gillar och jag håller mig till det. Ibland tvingar jag mig själv att tänja på gränserna lite, men det brukar inte bli särskilt lyckat. Min kropp är väldigt bra på att signalera vad den vill ha och vad den inte vill ha och om jag äter något med lite motvilja blir jag oftast illamående eller får ont i magen. Nedan följer två recept (eller tre egentligen, men de två sista hör ihop) som jag brukar laga ganska regelbundet och som jag gillar väldigt mycket. Det första är masala med linser (modifierat recept naturligtvis) och det andra är bananpannkakor med hemmagjord nutella.

*OBS! Inte för att jag är rädd för fett och för att bli tjock! Det handlar om konsistens och smak och att jag efter att ha opererat bort gallblåsan som liten inte klarar av stora mängder fett.

Masala med linser 

Det här receptet är inspirerat av detta ifrån One Green Planet, men när jag lagade det hoppade jag över de ingredienser jag inte gillar och höftade med både mängden kryddor och...ja, allt annat. Detta använde jag:

1-1½  dl gröna linser
Olivolja
1 lök
2 vitlöksklyftor
Spiskummin
Koriander
Paprikapulver
Curry
Svartpeppar
4-5 hackade tomater
Salt

Koka linserna enligt instruktionerna på paketet. Sautera löken med olja i en stekpanna tills den är genomskinlig. Tillägg vitlöken och kryddorna och en skvätt vatten och låt blandningen puttra ett par minuter. Rör i de hackade tomaterna och saltet och låt sjuda i 5-8 minuter tills tomaterna kokat ner och blivit mjuka. Mosa eventuella stora bitar. Rör i de färdiga linserna och koka på låg värme i ytterligare fem minuter. Servera med ris.

Bananpannkakor (6-8 stycken)

Detta recept använde jag mig av innan jag märkte att jag får fruktansvärt ont i magen av bovete (tror att det förvärrades av att jag inte riktigt tål stekt mat i stora mängder heller). Hädanefter kommer jag att byta ut det mot en annan mjölsort, men ni kan ju prova på receptet som det är tänkt att vara. Here we go:

1 banan
1,5 dl valfri mjölk (jag använde havre)
1,8 dl bovetemjöl
1 tsk bakpulver
½ tsk äkta vaniljpulver (eller vanligt vaniljsocker om man vill)
en nypa salt

Mosa eller mixa bananen och blanda den med mjölken. Tillsätt vaniljen, bakpulvret och saltet. Rör ner mjölet tills det blir en jämn smet. Stek små plättar i margarin/smör/kokosolja på hög värme. Servera med nutella (se recept nedan) och bär.


Hemmagjord nutella

Jag älskar nutella, men eftersom den köpta sorten innehåller mjölk brukar jag laga en egen variant. Den är sötad med lönnsirap och är så himla god! Det här receptet är från en amerikansk blogg som jag tyvärr har glömt bort namnet på.

1 påse krossade hasselnötter (2 rågade deciliter)
1,2 dl lönnsirap
1-2 dl kakao (beroende på hur mycket kakaosmak man gillar)
valfri mjölksort
en nypa salt

Mixa hasselnötterna lite finare. Jag provade att göra det här receptet med hasselnötsmjöl istället för krossade hasselnötter och det var inte alls lika gott. Nötsmaken är nästan helt borta i mjölet och då smakar det ju inte som nutella längre. Tillägg lönnsirapen, kakaon och saltet och mixa till en smet. Tillsätt mjölk eftersom för att uppnå önskad konsistens. Ett par matskedar brukar vara lagom. Ät med plättar, använd som tårtfyllning eller sleva i dig som det är! 

Inga kommentarer :