22 februari, 2016

There's less time because the time has to be spread extra thin over all the places, like butter.


Room ★★★★☆
Baserad på en bok av Emma Donoghue som jag läste för några år sedan och älskade. Om ni inte läst den - gör det! Man har gjort ett väldigt bra jobb med filmen, men boken är - som vanligt - snäppet vassare. Den är också råare och mer obehaglig. De har valt att inte ha med vissa av de mer "störande" elementen i filmen, vilket är föga förvånande med tanke på att den är tänkt att nå en stor publik. Hur som helst en rörande film med fantastiska skådespelarinsatser.
Warrior ★★★★☆
Grät så mycket på slutet att jag fick ont i kinderna. Även om man vet precis vart den är på väg så hugger den tag i en och drar upp en massa känslor. Låt er inte avskräckas av att den handlar om MMA (det finns säkert fler än jag som undviker filmer om sport) - det är relationerna som är det centrala i filmen.
Secret in Their Eyes ★★★☆☆
Blev tvungen att läsa en sammanfattning av filmen för jag hade helt glömt vad den handlade om. En rätt ljummen thriller med en hel del klumpiga element och brist på personkemi. Storyn i sig är precis den typen som jag alltid fastnar för (olöst mord, mörka hemligheter), men inte tillräckligt väl utförd. Julia Roberts insats stod ut mest, vilket säger en hel del eftersom jag vanligtvis inte gillar henne.
Office Space ★★★☆☆
En kult-komedi som handlar om den tristess det innebär att jobba på kontor. Alla karaktärer är smått patetiska, uttråkade, osynliga och/eller frustrerade. Tror man måste se den flera gånger för att totalt fatta humorn för den är ganska lågmäld och kan behöva arbetas in lite.
Queen of Earth ★☆☆☆☆
Det här var din andra och sista chans Alex Ross Perry. Listen Up Philip var horribel, men jag tyckte att premissen för den här lät intressant och gjorde därför misstaget att se den trots onda aningar. Ännu en gång var varenda karaktär självupptagen och osympatisk och handlingen tunn och fokuset märkligt. Har verkligen inte mycket över för såna här prettofilmer.
Spotlight ★★★★☆
Det är svårt att betygsätta en film som handlar om något viktigt som dessutom är baserat på verkliga händelser. Spotlight följer en grupp journalister på Boston Globe som i början av tvåtusentalet avslöjade en stor pedofilhärva inom katolska kyrkan. Egentligen kunde man lika gärna ha gjort en dokumentär om händelserna känner jag, men den här versionen var definitivt mycket kompetent och respektfullt utförd. Tydligen nominerad till sex Oscars.

Inga kommentarer :