06 juni, 2016

She who walks alone in life is she of sound mind?


Marika Hackman - Ophelia

Somnar om ett halvdussin gånger innan jag orkar stiga upp. Den här själv-men-inte-ensam-grejen börjar ha spelat ut sin roll. Äter saker som är dåliga för mig för att jag kan. Vem bryr sig? Låter solen koka kroppen inifrån. Får inte ens fräknar fast jag låter huden exponeras. Skrattar ihåligt och låter leendet falla bort så fort uppmärksamheten riktas åt ett annat håll. Skruvar upp volymen på musiken och sjunger med tills långt in på natten. Räknar varje slant. Varje transaktion. Väntar alltid för länge på nästa utbetalning. Letar efter hål i tänderna och borstar frenetiskt i takt med paniken. Försöker med tankekraft få folk att gå snabbare på trottoarerna, i mataffären. Stannar upp mitt i en rörelse och glömmer bort vart jag är på väg. Följer samma mönster varje dag. Köper alltid samma mat. Går på promenad och får ont i höftlederna. Tänker på den gången jag var på hjärtultraljud och hur hjärtat fladdrade omkring därinne. Vill att tiden går snabbare. Vill att den går långsammare.

Inga kommentarer :