25 november, 2016

Veganguiden för släkt, vänner och andra intresserade

Bild lånad härifrån.

Sedan jag slutade äta mjölkprodukter och ägg för fem år sedan har jag mötts av mången nervös och ursäktande blick på diverse släkt- och familjetillställningar. Det är så svårt att veta vad man ska laga åt dig. Kan du äta det här? De här har vasslepulver i sig - är det okej? Dessa frågor har jag fått både en och två gånger av bekanta och det är såklart helt förståeligt.
För någon som äter en finsk standardkost bestående av en massa yoghurt, ost, kött, mjölk, grädde och ägg är det säkert svårt att veta vad man ska äta om man utesluter alla dessa saker. För mig som inte ätit kött på tolv år och, som sagt, undvikit mjölk och ägg i fem är en vegansk kost (+ fisk) lika bekant som min egen bakficka och något som jag inte behöver tänka på så mycket längre. Jag känner till utbudet i affärerna och tar mig snabbt fram mellan hyllorna till de produkter jag vet passar mig. Jag ser knappt ens köttet och det andra som jag undviker längre, det är sådant som inte angår mig.
För en allätare som inte behöver fundera över produkters innehåll utan kan köpa precis vad som faller dem in är det naturligtvis omöjligt att veta ingredienserna i alla produkter. Men jag vet. Jag vet vilka kex som är bakade med margarin istället för smör. Jag vet vilka chokladsorter som är mjölkfria. Jag vet vilka färdigrätter som är fria från både ägg och mjölk. Och jag vet vilka substitut som finns för diverse mjölkprodukter. Så jag tänkte att jag kan göra en lista för att underlätta för er.
Här nedan har jag samlat lite info för att hjälpa er som känner en vegan, men som inte vet vad i hela friden ni ska bjuda denne på och för dig som kanske funderar på att bli vegan och inte vet vad du ska äta förutom frukt och grönsaker. Varsågoda.

→ Vegan?
En vegan äter ingenting som härstammar från djurriket - alltså kött, fågel, fisk, ägg, mjölk och honung.
(En vegetarian undviker enbart kött, fågel och fisk, men äter allt annat med animaliskt ursprung.)

→ Innehållsförteckning
Man blir tvungen att noggrant läsa innehållsförteckningar om man äter veganskt. Många produkter som rimligtvis borde vara veganska fylls ut med diverse pulver som härstammar från mjölk och ägg, trots att de enligt mig kunde klara sig utan dem. Överlag är det mycket lättare att köpa färska råvaror och laga mat från grunden istället för att köpa färdigmat åt en vegan. Följande ingredienser gömmer sig mycket ofta i livsmedelsprodukter och ska undvikas om man vill äta veganskt: Helmjölkspulver, skummjölkspulver, kärnmjölkspulver, mjölkfett, torrmjölk, oskummad mjölk, vasslepulver, smör, smörfett, äggpulver, äggvita, äggula, mjölksocker, laktos, kondenserad mjölk, grädde, gräddpulver, ostpulver, mjölkprotein, kasein, kaseinat.

→ Substitut
Det finns gott om substitut för de flesta animaliska produkter nuförtiden. Det finns köttbullar gjorda på soja, matlagningsgrädde baserad på havre, helvegetabiliskt margarin, sojayoghurt, havreglass och en massa annat. Om man gillar husmanskost (som jag gör) och vill fortsätta äta det även som vegan går det hur bra som helst. I många fall är det bara att byta ut de animaliska ingredienserna mot sina vegetabiliska motsvarigheter och så har man skapat en helt vegansk maträtt. Enkelt!

1. Mjölkprodukter
★ Mjölk: Oatly, Alpro, GoGreen, Rice Dream m.fl.
★ Yoghurt: Alpro, Oatly, Planti, Yosa
★ Ost: Violife, Cheezly, Tofutti
★ Grädde: Alpro, GoGreen
★ Färskost: Tofutti
★ Matlagningsgrädde: Planti, Alpro, Ricedream, Oatly
★ Gräddfil: Oatly
★ Glass: TofuLine, Oatly, Lovice + isglass
★ Margarin: Keiju laktoositon, Flora maidoton, Pirkka margariini

2. Köttssubstitut
★ Anamma: vegobullar, falafel, vegobitar m.m.
★ Hälsans kök: falafel, sojanuggets, schnitzel, sojafärs m.m.
★ Tofu (SoFine, Jalotofu)
★ Tzaybitar
★ Oumph! (alla produkter)
★ VegeSun: sojakross, sojabitar m.m.
★ Soyappetit: sojabitar, sojafiléer, sojakross m.m.

3. Ägg
Ägg kan ibland lämnas bort helt och ibland bytas ut mot något annat. I bakning kan man istället för ägg använda t.e.x blötlagda linfrön, banan, äppelmos eller tapiokastärkelse. Det finns även enkom äggsubstitut att köpa, men jag har aldrig använt dem. 

→ Färdigrätter/andra veganska livsmedel

★ Apetits grönsaks- och rotsaksbiffar
★ Hälsans köks lins- och grönsaksbiffar
★ Findus vegetariska couscous
★ Hoviruokas makaronilåda, vegeburgare och karelska piroger
★ Saarioinens veganska pizza
★ Mamas grönsaksnudlar

→ Bakverk
★ Ballerinakex
★ Kantolan Kulta Muro
★ Digestivekex
★ Oreos
★ Sempers kolakex, chokladkex, pepparkakor m.fl. 
★ Annas pepparkakor
★ Delicatobollar
★ Pirkkas vetebullar
★ Frias kanelbullar och örfilar
★ Danerolles croissant
★ Findus kanelbullar, kardemummabullar och äppel- och kanelbullar
★ Jyväshyvä sitruunavohveli

→ Choklad
★ Panda tumma suklaa
★ Lindt Excellence 70%, 85% och 90%
★ Pirkka Dark Mint
★ Mariannegodis
★ Wienernougat
★ Panda Sydän vadelmamarmeladi och Tonttumarmeladi
★ Green & Black's mörka chokladplattor
Vivanis mörka chokladplattor
★ Seed and Beans mörka chokladplattor
★ Veganska chokladmärken som t.ex iChoc, Bonvita, Plamil, Moo Free, Ombar, CocoVi och Cocoa

(Om ni vill ha exempel på flera veganska produkter från alla möjliga livsmedelskategorier kolla in vegaanituotteet.net. Där finns en gedigen lista över de livsmedel man hittar i finländska mataffärer.)

→ Recept
För vegetariska och veganska recept rekommenderar jag att kolla in följande:
Vegania
Tuvessonskan
Hur bra som helst
Oh She Glows
Siri Barje
Isa Chandra
Minimalist Baker
Pinch of Yum
Amy's piece of cake
Polichinelle

Det var allt för denna gång. Hade kunnat skriva mycket mera ingående om detta ämne, men det känns som att det räcker med info nu. Hoppas att detta gett lite inspiration och en vink om vad man ska söka efter i affären när man vill laga veganskt.

2 kommentarer :

ellen! sa...

Det här var asnajs!

Ida Ståhl sa...

tack! det tog lite tid att sammanställa, men tänkte att det kunde vara bra med en enkel sammanställning som man kan leta fram när det behövs. :)