09 augusti, 2013

vad jag läste 2012

eftersom jag inte bloggade vid årsskiftet publicerade jag inte min sedvanlig lista över böcker jag läst under året. bättre sent än aldrig tänker jag - här är böckerna från 2012:

1. the anatomy of ghosts - andrew taylor
2. deliranten - matilda södergran
3. francesca woodman: the roman years - isabella pedicini
4. the boy detective fails - joe meno
5. at work - annie leibovitz
6. att trotsa smärtan - frida kahlo
7. just kids - patti smith
8. ja till liv! - liv strömquist
9. what they do in the dark - amanda coe
10. when you are engulfed in flames - david sedaris
11. ten sorry tales - mick jackson
12. I was told there'd be cake - sloane crosley
13. four quartets - t.s. eliot
14. fördjupade studier i katastroffysik - marisha pessl (omläsning)
15. how did you get this number - sloane crosley
16. how to be a woman - caitlin moran
17. the marriage plot - jeffrey eugenides
18. penelopiaden - margaret atwood
19. pleppoboken - ted forsström & kaj korkea-aho
20. magic for beginners - kelly link
21. husfrid - alison bechdel
22. med vänlig hälsning - sara granér
23. ordbok - jenny erpenbeck
24. swamplandia! - karen russell
25. aurorarama - jean-christophe valtat
26. dyngkåt och hur helig som helst - mia skäringer
27. så jävla normal - nina hemmingsson
28. människohamn - john ajvide lindqvist
29. in focus: julia margaret cameron - julian cox

bäst: ja till liv!, husfrid, the marriage plot, just kids, fördjupade studier i katastroffysik, swamplandia!
sämst: inget var dåligt överhuvudtaget

i år går läsningen ofantligt långsamt. jag har inget tålamod alls och har påbörjat och avbrutit fler böcker än jag gjort sammanlagt under hela mitt liv. men jag fortsätter försöka och siktar på att läsa åtminstone tjugo böcker. håller på med en riktigt bra en just nu, så kanske läslusten inte försvunnit helt och hållet...

Inga kommentarer :