22 december, 2013

nyårslöften som inte är nyårslöften

jag tycker att nyårslöften är bullshit (jag tycker heller inte om nyåret överlag, men det kan vi ta en annan gång). har ni någonsin träffat en människa som hållit ett nyårslöfte? har ni någonsin hört en människa prata om nyårslöften mellan februari och november? nej, inte jag heller.
nu har jag ingen statistik, men det måste vara en ganska hög procent av nyårslöftena som inte hålls. och det skulle väl vara okej om inte följden var att man kände sig misslyckad när man, med stor sannolikhet, tröttnade/inte orkade/inte hann/glömde bort det man lovat.
även om man inte gör en så stor grej av sina nyårslöften, man kanske inte berättar om dem för någon annan, kanske inte ens skriver ner dem någonstans, så har man ju satt upp ett inre mål och når man det inte så har man svikit, om inte någon annan, så åtminstone sig själv.
och det här med att göra löften i december...alltså, vem orkar börja något slags "nytt liv" i januari? det är ju typ årets kallaste, tristaste, tyngsta månad när man är glad om man orkar ta sig upp ur sängen fast man är halvt ihjälfrusen innan man fått kläderna på sig. vem börjar gå på gymmet då? vem ändrar sin diet då (det finns ju knappt tillgång till några inhemska frukter och grönsaker överhuvudtaget på hela vintern)?
nej, livsförändringar ska man nog börja med precis när som helst på året förutom just i januari. tycker jag. kanske i augusti när skolorna börjar. eller på våren när grönskan återuppstår. men inte i januari.
för att totalt motsäga mig själv ska jag nu lista några, ja, inte löften (!!!), men förhoppningar, inför 2014. skillnaden mellan dessa förhoppningar och vanliga löften är att sakerna på min lista är sådant som jag troligtvis måste jobba på längre än bara ett år. inga quick-fixes här inte.

♥ vara mindre självupptagen
♥ jobba med min avundsjuka
♥ bli bättre på att ta kritik/sluta vara så lättkränkt
♥ hålla bättre kontakt med vänner/vara den som tar första steget ibland
♥ jobba på min stresstålighet
♥ lära mig säga nej till sådant jag inte vill, hinner eller orkar göra
♥ sluta hålla med om saker bara för att göra andra glada
♥ hitta det som jag verkligen vill göra
♥ jobba på mitt självförtoende
♥ sluta vara misstänksam mot folks intentioner
♥ lägga bättre märke till mina egna känslor
♥ försöka bryta gamla mönster och ta mig framåt istället för att trampa på stället

Inga kommentarer :