12 mars, 2014

solskydd (ja, i mars!)

för ungefär tio år sedan när jag gick i högstadiet (herregud!!!11) fick jag för mig att vara med i hejaklacken på stafettkarnevalen. jag vet inte vad mitt beslut grundade sig på. det hela var mycket otypiskt mig. hur som helst, det var vår, fortfarande ganska kallt ute och det blåste isande vindar, vilket gjorde att jag inte märkte vilken skada solen obemärkt gjorde medan jag stod på läktaren och skrek mig hes. när jag kom hem från karnevalen hade jag bränt kinderna så pass att det hade bildats blåsor. det var efter den incidenten som jag blev besatt av solskydd. 
(not so-)fun fact: samma vecka som denna brännskada ägde rum, var jag på praktik på tiimari i vasa och kände mig som typ ringaren i notre dame - missbildad och utstirrad. nu i efterhand fattar jag att jag bara inbillade mig att folk stirrade och att jag var extremt självupptagen som trodde att någon överhuvudtaget brydde sig om att jag var lite röd om kinderna. *notice meee* jag använde också mina stackars brända kinder som ursäkt för att gå hem tidigare från jobbet en dag, för att jag "måste till läkaren och visa upp dem". jag har alltid haft bra arbetsmoral.
anyways; visste ni att 80% av hudens åldrande beror på ens livsstil? ÅTTIO. PROCENT. endast 20% beror på genetik. det betyder alltså att vi själva har en enormt stor makt att påverka hur rynkiga och solskadade vi blir. för att inte tala om hudcancer. det är alltså fullt möjligt att ha babyhud à la gwen stefani som 44-åring eller vara superslät som julianne moore som 53-åring om man bara anstränger sig litegrann.
eftersom solskyddskräm är en av hörnstenarna för att uppnå detta är det viktigt att man hittar en som man gillar. jag har provat en hel bunt genom åren, men fortfarande inte hittat en som uppfyller min långa lista med krav. den ska ha hög solskyddsfaktor, inte göra en likblek, inte göra en glansig, inte vara uttorkande, inte ge en utslag. jag vill helt enkelt att den inte ska synas. 
dessa har jag provat:
soléo organics all natural sun screen
en ekologisk solkräm från australien. lite märklig eftersom man ska typ knåda tuben varje gång innan man använder krämen, vilket leder till att det lossnar gröna flagor från den som fastnar lite här och där. själva krämen är helt okej, vill jag minnas, men eftersom det är en naturlig produkt med zinkoxid (fysiskt skydd) som verksamt ämne gör det att man blir lite vit i ansiktet. det är oundvikligt. skulle nog inte köpa den igen, i såfall bara för att använda på stranden (där jag ca. aldrig befinner mig). 3/5


eco cosmetics facial sun gel SPF 30
ekologisk. titaniumdioxid är det verksamma ämnet, men till skillnad från andra solskydd med titaniumdioxid i blir man inte vit i ansiktet av den. man blir aningen glansig, men inte så mycket att det ser ut som man rullat runt i smör. passar kanske bäst för någon med torr/normal hud. det enda jag inte gillade med den här är att man, enligt min mor, 'ser ut att ha fått lite färg' av den och därför kommer jag inte att köpa den igen. blek är min grej. är det inte din grej kanske den här solkrämen kan vara något för dig. 4/5

korres watermelon sunscreen face cream SPF 30 (R.I.P)
den här solskyddskrämen köpte jag i USA 2010 och älskade den, men när jag skulle köpa den igen följande sommar så fanns den inte att fås. den hade utgått ur sortimentet och har tyvärr aldrig återtagits. de solkrämer som för tillfället finns i deras sortiment innehåller nästan alla yoghurt (den enda som inte gör det är för 'mature skin') och eftersom jag inte äter mjölkprodukter vill jag heller inte lägga dem i ansiktet. om de någonsin kommer ut med ett solskydd utan yoghurt kommer jag dock definitivt lägga vantarna på det! 4.5/5


lavera sun sensitiv family sun spray SPF 15
den här använde jag på kroppen hela förra sommaren. eftersom jag använde den en hel sommar kanske man kan tro att jag gillade den, men tyvärr var jag bara för lat/fattig för att köpa en annan. den gjorde en gul och lämnade huden matt så att det såg ut som om man målat sig med skoltavelskrita och den doftade inte särskilt gott heller. funkar om man bara ska vara på stranden eller så, men på mer civiliserade platser ser jag helst inte ut som om jag har en njursjukdom. 2/5 


naturado écran solaire visage SPF 50
ännu en naturlig produkt (med 33,7% ekologiskt innehåll) med titaniumdioxid som aktiv ingrediens. man blir alltså vit. man blir också glansig. troligtvis beror det delvis på den höga solskyddsfaktorn. jag försökte blanda denna med foundation, men det hjälpte inte särskilt mycket. det var här jag gav upp med de naturliga produkterna och började undersöka de med kemiskt skydd istället. 3/5


la roche-posay anthelios AC SPF 30
den här har fått en massa bra recensioner så jag såg fram emot att prova den, men tyvärr valde jag en version som var helt fel för min hudtyp. jag tog den som var för fet hy (jag har blandhy som är kroniskt uttorkad) och fick alltså supermatt hy som efter några gångers användning blev torr. doften var jag inte heller särskilt förtjust i, eftersom den främst doftar ALKOHOL. ska nog prova ett annat solskydd från samma linje som passar min hudtyp, eftersom andra verkar så väldigt förtjusta i la roche-posay. solskydd har jag absolut inga problem med att lägga lite extra pengar på. 3/5 

Inga kommentarer :