28 maj, 2014

Frågor om böcker

Snabbläsare eller långsamläsare?
Mittemellan skulle jag säga. Jag försöker hålla en jämn takt för att inte tappa intresset/glömma bort vad boken handlar om (vilket inte alltid funkar). Om boken är riktigt spännande läser jag dock supersnabbt.
Tegelstenar eller tunnisar?
Mittemellan här också. Typ 300-400 sidor. Är lite skeptisk mot tunnisar och blir avskräckt att tegelstenar. Läser förstås båda extremerna ibland ändå.
Bibliotek eller bokhandel?
Bibliotek. Jävligt bra uppfinning ju.
Ljudbok eller e-bok?
Har aldrig provat någondera, men spontant låter ljudbok mycket trevligare.
Inbunden eller pocket?
Pocket, för att det är billigare och smidigare. Men om det är en författare jag gillar extra mycket eller om boken innehåller mycket bilder så är inbundet att föredra.
Vampyrer eller spöken?
Spöken. Lätt.
En i taget eller slalomläsning?
En i taget.
Nytt eller gammalt?
Har mest läst nytt på sistone, så jag säger nytt.
Bokmärke eller hundöra?
Bokmärke - typ ett kvitto, en penna, ett hårspänne eller vad som nu råkar ligga närmast när jag lägger ner boken.
Snacks eller godis?
Kan inte äta när jag läser. Klarar inte av distraktioner av någon sort.
Biografier eller memoarer?
Svårt. Biografier, tror jag.
Skräck eller chicklit?
Chicklit. Gillar inte renodlad skräck, varken när det kommer till böcker eller film.
Soffan eller sängen?
Sängen.
Inne eller ute?
Inne.
Originalspråk (engelska) eller översättning till svenska?
Originalspråk. Jag är supernoga med språk och översättningar blir ofta väldigt fel.

Poesi eller prosa?
Prosa. Kan inte med poesi. Förlåt.
Kvinnliga författare eller manliga författare?
Spelar ingen roll.
Boken eller filmen?
Boken.
Kokbok eller bakbok?
Bakbok. Att laga mat för mig är att slänga ihop saker på högt, men när det kommer till att baka behöver man ett bra recept.
Kärlek eller spänning?
Spänning. Älskar det.
Första vuxenboken jag läste och verkligen gillade:
Det måste ha varit något av Marian Keyes. Älskade henne när jag var sådär 13-14 år.
Klassiker jag hävdar att jag läst men aldrig tagit mig igenom: 
Kommer inte på någon.
Jobbigaste bok jag läst:
Det finns tre böcker som delar den platsen: 1. Processen av Kafka, 2. Pärlan av Steinbeck och 3. Alkemisten av He-Who-Must-Not-Be-Named.
Bästa barnboksförfattaren: 
Elsa Beskow.
Bok som berört mig mest:
Låt mig vara förutsägbar; Harry Potter and the Deathly Hallows. Av uppenbara skäl.

Recensera din senast lästa bok:
The Principles of Uncertainty av Maira Kalman var uppfinningsrik, rolig och knäpp. 

Inga kommentarer :