01 juli, 2014

Juniläsning

Här följer en kort sammanfattning över de böcker jag läste i juni. 

http://wetcanvas.deviantart.com/art/The-Night-Circus-Book-Sculpture-358847647

15. The Night Circus - Erin Morgenstern
The Night Circus är en drömlik bok med många sammanflätade historier och märkliga karaktärer. Främst handlar den dock om Celia och Marco, två unga magiker, som svurit sina ledsagare att tävla mot varandra tills den ena vinner. Vad spelet går ut på, hur länge det kommer att hålla på och hur vinnaren bestäms får de inte veta. 
Samtidigt sätts en cirkus upp där de unga magikerna båda har ett finger med i spelet. Cirkusen öppnar efter solnedgången, stänger när solen går upp och dyker alltid upp utan förvarning. Snart får man veta att cirkusen är plattformen för den märkliga tävlingen som Celia och Marco är inblandade i och båda två försöker trumfa varandra genom att visa upp sina spektakulära konster.
Det jag gillade med den här boken var temat, miljöerna och språket. Det jag inte gillade var hur historien tunnades ur allt eftersom. Till slut kändes den som utspädd saft istället för det starka den kunde ha varit. Jag gav den 3/5 på Goodreads, för sist och slutligen var den rätt medioker.

http://isabellepedersen.blogspot.fi/2012/09/valkommen-till-den-har-varlden.html

16. Kapitulera omedelbart eller dö - Sanne Näsling
Det här är en snabbläst ungdomsbok med säreget språk och minnesvärda karaktärer. Den handlar om två femtonåriga tjejer, Lovely och Mary, som drömmer om ett liv tillsammans i London. Det råkar vara precis vad jag och min bästa kompis också gjorde när vi var femton, även om vi inte var så dramatiskt lagda som Lovely och Mary som gärna slänger sig med engelska uttryck och som tycker att en dag är förstörd om man har fel färg på naglarna.
Jag tycker verkligen om hur den här är skriven och hur den fångar rastlösheten man kände som tonåring, när man var trött på skolan, trött på stället man bodde på och på alla dess invånare.

https://www.flickr.com/photos/sandypandycandy/10575454164/

17. Välkommen till den här världen: - Amanda Svensson
En berättelse om att känna sig ensam, missförstådd och som om man aldrig kommer att bli älskad. Om att bli älskad, men inte kunna tro på det, om avundsjuka, lögner, missförstånd och fasader.
Det här en sådan där bok som jag tror att de flesta kan känna igen sig i. Människans sämsta sidor visas upp på ett sätt som framkallar sympati och man kan inte låta bli att jämföra med saker ur sitt eget liv. 
Ett triangeldrama där en måste bort.

http://floras.devote.se/blogs/26075730/sista-boktipset-i-maj.htm

18. Vi är inte sådana som i slutet får varandra - Katarina Sandberg
Jag gillade hur den här boken började - alltså den delen som inte handlade om huvudpersonen, utan om hennes mamma. Efter det gick det bara utför, tyvärr. 
Språket kändes banalt och outvecklat och historien var full av klyschor. Den var dock inte helt outhärdlig och författaren har definitivt potential. Hon är ju trots allt född så sent som 1992.


 19. Avig Maria - Mia Skäringer 
Åh, Mia Skäringer med sitt målande språk blandat med diskbänksrealism. Det är inte många som lyckas med den kombinationen. Det här är andra boken jag läser av henne och jag älskar hennes ärlighet, mänsklighet och humor. Jag älskar också hur hon växlar mellan filosofiska funderingar och vanliga, vardagliga betraktelser. Även om hennes böcker innehåller mycket ångest och ibland sorg så blir man alltid upplyft av dem. För att man känner igen sig. Och för att man känner sig mindre ensam.

http://itsallaboutbooks.de/2013/10/tell-the-wolves-im-home/
20. Låt vargarna komma - Carol Rifka Brunt 
Låt vargarna komma verkar vara en riktig bokbloggarnas favorit. Och när en bok hyllas och lyfts fram så mycket som den här har gjort brukar det oftast betyda att den är bra. Och jag kan väl inte säga att det här var en direkt dålig bok, men nog blev jag besviken.
Boken handlar om fjortonåriga June Elbus, vars bästa vän är hennes morbror Finn. Finn bor på Manhattan, är konstnär och döende i AIDS. Vid tidpunkten när den här boken utspelar sig, vilket är i slutet av åttiotalet, är AIDS nytt, skrämmande och obotligt. 
När Finn dör börjar June umgås i hemlighet med Finns pojkvän Toby, som hon aldrig tidigare fått träffa. De gör utflykter tillsammans och delar historier om Finn för att försöka bearbeta sorgen. Så småningom kommer hemligheter fram om hennes familj som hon inte vet hur hon ska behandla, samtidigt som hon måste handskas med sin storasyster som beter sig allt märkligare.
Det låter som en väldigt intressant och spännande historia eller hur? Tyvärr är den full av missade chanser och vändningar som inger besvikelse. Men de flesta andra verkar gilla den så ge den en chans om ni tycker den låter intressant.

 
21. Cirkeln - Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren
Jag har velat läsa Cirkeln hur länge som helst och nu har jag äntligen fått den lånad av Ellen. Jag läste ut den på bara några dagar, som det brukar bli med fantasy-böcker, och det i sig är ju oftast ett gott betyg.
Jag var inte riktigt övertygad till en början, utan tyckte att den verkade lite långsam och att det var alldeles för många karaktärer inblandade, men så snart som jag kommit underfund med vem alla var och hur de hörde ihop blev det mycket intressantare. 
Jag gillar att den är modern och utspelar sig i verkliga miljöer. Jag gillar hur distinkta alla de olika karaktärerna är och att man får följa dem i deras vardag. Det finns egentligen inget jag ogillade med boken. Inget som jag kan sätta fingret på i alla fall. Jag ser fram emot att läsa de två nästföljande böckerna, även om jag läst på flera ställen att de inte är riktigt lika bra...

Inga kommentarer :