30 april, 2015

En lista om tid


Vad är ditt förhållande till tid?
Jag är lite av ett kontrollfreak med tid. Jag vaknar nästan alltid samma tid, somnar samma tid, äter mat på samma tid - även om jag är ledig och kan göra som jag vill. Jag försöker att inte slösa med andras tid. Jag kommer aldrig för sent. Jag tror att jag är så strikt med tiden i det lilla är för att det är något jag kan kontrollera. Resten av tiden, den ej vetbara framtiden, är bara som luft som man inte kan få något grepp om.
Vilken tid på dygnet gillar du bäst?
Eftermiddagar. Innan det blir mörkt. Då värmer solen fortfarande, men är inte stekhet. Folk börjar gå hem till sig för att äta middag. Det känns som en tid då saker faller på plats. Dessutom har man hela kvällen framför sig att fylla med vad man vill.
Vilken är den bästa veckodagen?
Är jag den enda som inte har någon favoritdag? Tror aldrig jag har haft det. Vad är det för skillnad vilken dag det är?
När går tiden som snabbast? 
När man vill att den ska stanna.
När går tiden som långsammast? 
När man står i kö på FPA.
Hur länge tar det för dig att sminka dig? 
10-15 minuter så där till vardags. Inklusive de några minuterna jag väntar på att solskyddet ska sjunka in.
Vilken tidsepok skulle du vilja leva i bortsett denna?
Alltid sextiotalet. Fast då hade jag nog velat uppleva det någon annanstans än i Finland.
Äter du fort eller sakta? 
Mittemellan. Jag tuggar inte varje tugga trettio gånger, men jag kastar inte i mig maten heller.
Vad gillar du mest att lägga ner tid på? 
Att göra listor, att länkhoppa tills man hamnar någonstans man aldrig varit förr, att baka, att läsa, att leta efter den perfekta nyansen rött läppstift, att fönstershoppa på nätet.
Vad gillar du minst att lägga tid på?
Att diska.
När brukar du gå upp och lägga dig på vardagar?
Jag vaknar 06.35 när jag ska till jobbet, runt 9 när jag är ledig (om inte Billie väcker mig vid 6). Jag somnar mellan 21 och midnatt. Är ingen nattuggla precis.
Ditt längsta förhållande?
Jag har haft ett ensidigt förhållande till John Frusciante i över tio år. Det är rätt länge.
Vad är den längsta perioden du varit singel? 
Hela mitt liv. Hittills.
Vad skulle du gärna haft mer tid till? 
Jag skulle vilja att tiden stannade medan jag kom på vad jag vill göra. För nu är jag närmare trettio än tjugo och det är förbannat stressigt.
Vad gjorde du för tre timmar sedan? 
Vaknade. Jag jobbar eftermiddag idag för första gången.
Vad gör du om tre timmar?
Är på jobbet. Äter mellanmål med barnen.
Var ser du dig själv om tio år?
Jag har ju slutat med sådana här saker egentligen, men allra längst in finns det kvar en svag, flimrande blid av England och en gård och knarrande trägolv.

Inga kommentarer :