02 augusti, 2015

Sommarläsning

Vilken bok ligger närmast dig där du sitter? 
En hög biblioteksböcker bestående av: Cartwheel av Jennifer duBois, The Killer Next Door av Alex Marwood, Minkriket av Karin Erlandsson och Johnny Panic and the Bible of Dreams av Sylvia Plath.
Senaste boken du köpte?
Smoke Gets in Your Eyes av Caitlin Doughty.
Senaste boken du lånade?
Män förklarar saker för mig av Rebecca Solnit.
Vilken bok grät du över senast?
Jag brukar inte gråta över böcker. Eventuellt har jag blivit tårögd när något djur farit illa/dött i en bok, men jag kan inte komma på något specifikt exempel. Antingen är jag känslokall eller så läser jag inte den typ av böcker som framkallar gråtkänslor.
Bästa boken du läst på sistone?
The Haunting of Hill House av Shirley Jackson var stämningsfull och underbart skriven, Torskarnas pride-parad av Sara Hansson var spot-on, rolig och informativ och Cartwheel av Jennfier duBois utforskade hur folk projicerar sina egna upplevelser och förutfattade meningar på en person som misstänks för ett brott på ett väldigt lyckat sätt.
Sämsta boken du läst på sistone?
Systrar & bröder av Maria Sveland, förvånansvärt nog. Hennes faktaböcker (okej har bara läst en av dem) är så himla engagerande och välskrivna, men här var gestaltningen väldigt bristfällig och ja...jag gillade inte själva storyn särskilt mycket heller. Framöver kommer jag hålla mig till hennes faktaböcker.
Vilken bok vill du helst läsa just nu? Varför?  
Älskar känslan när man håller på med en bokserie (Harry Potter, Hunger Games, Delirium, His Dark Materials) och verkligen får bo in sig en värld som expanderar och blir verkligare för varje bok. Om någon vet en bra serie i samma stil som de jag nämnde ovan får ni gärna tipsa.
Favoritljud när du läser? 
I teorin komplett tystnad, men jag tror att det skulle vara ännu mer distraherande än lite bakgrundsljud. Bilar som kör förbi med jämna mellanrum, regn som smattrar mot fönsterrutan och vinden som blåser genom löven är tillräckligt bekanta ljud för att inte störa. Men folk som pratar, musik, hostningar och harklingar; allt sådant är extremt irriterande och får mig att tappa koncentrationen.
Bokgenre du undviker?
Deckare, romantik, fantasy (i alla fall en viss sorts fantasy), sci-fi, skräck.
Vad ska du läsa härnäst? 
Crystal Eaters av Shane Jones står näst på min väldigt långa lista. På måndag ska jag till bibban och fylla på förrådet också så att jag lätt kan plocka upp en ny bok när den förra tar slut.

3 kommentarer :

Anonym sa...

Vet inte om du gillar den typens serier, men jag gillade Eragon himla mycket!(okej första boken är usel, men sedan blir de andra delarna väldigt gripande och spännande!)/A

koltrast sa...

Har du läst Robin Hobbs böcker? Okej såg att du skrev att du undviker fantasy men The Farseer Trilogy (börjar med Assassin's Apprentice) hör till mina absoluta favoritböcker tillsammans med His Dark Materials och Harry Potter, så tror du kunde gilla dem! Tycker inte de är lika handlingsbaserade som många andra fantasyböcker utan de bygger mera på karaktärerna, världen de lever i, moraliska frågor osv., svårt att förklara men gillar dem hemskt mycket i alla fall.

Unknown sa...

tack för tipsen! ska kolla in! det låter lovande i alla fall. :)