16 oktober, 2015

Nytt i bokhyllan

I ett svagt ögonblick fick jag för mig att det vore en bra idé att beställa lite ny läsning. Trots att jag redan har åtta olästa bibbaböcker som väntar på mig på skrivbordet och flera böcker reserverade vid sagda bibliotek. Men ibland kan jag bara inte låta bli. Att köpa böcker är ju faktiskt ett relativt billigt nöje med tanke på hur lång tid man spenderar på en bok. Nu till nyheterna: Shirley Jackson är en av mina favoriter (har ju till och med tatuerat in ett citat från en av hennes böcker på min arm) och naturligtvis vill jag läsa allt hon någonsin skrivit. Hangsaman är hennes andra roman och skrevs 1951. Angela Carter skrev bland annat böcker med inslag av magic realism (hon var också poet och feminist) från sextiotalet fram till sin död på nittiotalet. Wise Cildren blev hennes sista roman. Jesse Ball är en desto modernare författare som har jämförts med bland andra Hitchcock, Kafka, Lewis Carroll och Ian Fleming. Ser väldigt mycket fram emot att upptäcka hans författarskap!

Inga kommentarer :