07 februari, 2016

Ytliga listan

1. Hur lång tid gör du dig i ordning på morgonen?
Det tar nog tjugo minuter ungefär. Det beror på hur bråttom jag har.
2. Och inför en utekväll då?
Utekvällar är ju inget som förekommer i mitt liv, men om jag nu ska iväg på något lite speciellt kan jag lätt spendera en timme på att göra mig i ordning. Tycker att det är kul att plocka fram penslar och välja läppstift och fixa med håret.
3. Vad har du för sminkrutin?
Foundation, concealer, ögonbrynsskugga och mascara är det jag kör på till vardags. Ibland skippar jag dock både mascara och ögonbryn om jag har ont om tid/inte har lust med det. Läppstift åker också på nu som då när jag känner mig extra blek.
4. Och hårrutin?
Tvättar håret varannan eller var tredje dag och alltid på kvällen (måste sova en natt på mitt hår när det är nytvättat, annars är det för fluffigt - the curse of thick hair), lägger i en klick grooming creme från Bumble and bumble, kammar det, låter det torka. Superenkelt. Om jag vill ha det lockigt tvinnar jag några sektioner av håret runt fingrarna och låter håret torka så. När det är helt torrt skakar jag ut lockarna och sprayar med texturspray från BlowPro.
5. Hudrutin?
Först tvättar jag ansiktet med denna gel från Nuxe Bio-Beauté och torkar av med en fuktig muslinduk. Sedan använder jag denna toner från REN, sprayar på någon typ av återfuktande mist (just nu använder jag en från Sampar) och avslutar med antingen denna dagkräm från Pinks Boutique (på morgonen) eller jojobaolja (på kvällen). Ett par gånger i veckan använder jag en mask från Dermalogica och mellan typ mars och oktober brukar jag också göra lermasker. På vintern är det dock för torrt för detta.
6. Om du bara fick använda en sminkprodukt, vad skulle det vara?
Foundation eller concealer. Har svindålig hy.
7. Vad är din favoritprodukt just nu?
Gentle Cream Exfoliant från Dermalogica har varit en favorit länge. Känns som om den faktiskt gör skillnad.
8. Vad tycker önskar du att du var lite bättre på sminkmässigt?
Att få till ett bra underlag. Önskar att jag kunde få till en jämn och snygg bas.
9.  Ändrar du sminket efter årstid?
Nope, sminkar mig alltid likadant.
10. Är du ofta osminkad?
Nästan aldrig. Bara om jag är säker på att jag inte ska gå ut på hela dagen. Annars åker sminket alltid på. Har mycket stora komplex för min hy.
11. Berätta om en rolig smink/hår-anekdot.
Hela lågstadiet när det enda som gällde var glitter när man skulle på party. Glitter och hårmascara! När jag permanentade håret och blev frågad flera gånger "om det var meningen att det skulle bli så". Såklart det var! Var man besatt av två latinamerikanska veganer som spelade experimentell rock måste man ju visa det genom att se ut som dem.
12. Vem piffar sig finast av alla du vet?
Tycker fransyskor överlag är bra på allt som har med skönhet och utseende att göra. De ser alltid lagom casual och bekväma ut samtidigt som de lyckas vara så himla snygga. Léa Seydoux, Clémence Poésy, Mélanie Laurent, Marion Cotillard och Audrey Tautou är bara några exempel på detta.
13. Ett absolut smink-nej?
Tycker att enkelt är snyggast och på mig själv finns det mycket jag inte skulle prova på (contouring, highlighting, ögonbryn smala som streck, bronzer), men på andra kan det ju vara hur snyggt som helst.
14. Sminkprodukt du önskar kunde uppfinnas?
Solskydd räknas ju inte som smink, men jag önskar att det fanns ett som var helt osynligt. Vill använda SPF året runt, men man ser ju ut som ett glansigt jäkla spöke om man gör det.
15. Ett hemligt sminktips tack!
Mitt tips är att följa Caroline Hirons. Hon är en tredje generationens insider inom skönhetsindustrin och vet således vad hon pratar om. Hon recenserar produkter, ger tips för olika hudtyper och hudproblem, svarar på läsarfrågor och avslöjar vad som är lurendrejeri och vad som faktiskt funkar.

Inga kommentarer :