15 mars, 2016

I mitt badrumsskåp*

*använder denna term väldigt löst, eftersom jag inte har något de facto badrumsskåp. Men ni fattar vad jag menar.

Jag älskar hudvård och smink. Men mest älskar jag hudvård. Tror att alla som har eller har haft något slags problem med sin hud blir hudvårdsfrälsta så småningom. Med tanke på hur mycket tid man spenderar på att lusläsa skönhetsbloggar, söka efter mirakelprodukter och prova allt man har råd med och kommer över är det ju inte så konstigt. Jag har testat en hel del produkter genom åren och har nu insett ungefär vad som funkar och inte funkar för mig. Helt naturligt och ekologiskt passar inte mig till exempel, trots att det finns många som svär på att kokosolja är det enda man behöver. Jag kör på en kombination av kemi och natur, för vissa saker är människan helt enkelt bättre på än naturen. Det här är vad jag använder på mitt uttorkade kombo-ansikte just nu:

Jojobaolja från Naturado // REN Clarimatte Clarifying Toner // glo therapeutics Oil Free SPF 40+ // Sampar Skin Quenching Mist // Pinks Boutique Ocha & Rosehip Moisturiser // Labello Soft Rosé läppbalsam

Har en låda med grejer som jag inte använder längre eller som jag bara plockar fram ibland. Förvarar också mina läppstift där. Ser ni förresten den orangea tuben där i mitten? Det är den jag fick de allergiska utslagen av - alltså inte av solskyddet! Halleluja! Återhämtar mig fortfarande efter utslagen, men det blir bättre varje dag. Har dock fortfarande en torr, irriterad fläck kvar på ena kinden som jag smörjer som en galning och så är ansiktet så där allmänt i obalans. Akta er för essentiella oljor hörni. Speciellt om ni har känslig hud, men uppenbarligen kan man reagera fast man inte har det. Kommer aldrig köpa något med apelsinolja i ever again. Saker som hjälpte: havregrynsmask, att kyla ner området med is, lätt peeling (t.ex med muslinduk) och att inte riva av sig ansiktet i frustration så att man ser ut som Two-Face.

Här är alltså det omtalade solskyddet. Så. jäkla. bra. Syns inte, känns inte = full pott! Köpte det via eleven, kostar 37,90€. Eftersom jag har precis alla genetiska anlag som gör att man har större risk att få hudcancer (blek, fräknar, mycket födelsemärken, ljusa ögon) så är jag mycket noggrann med solskydd. Blir stressad av folk som inte använder solskydd. Gör det bara! 

En eller ett par gånger i veckan (om jag kommer ihåg) använder jag denna mask från Dermalogica.Som ni ser börjar den ta slut så snart får jag ta och beställa en ny. Funderar eventuellt på att prova en annan aha-mask, men efter allergiutbrottet är jag lite rädd för nya produkter. Den här är rätt dyr, men räcker suuuuperlänge så det är verkligen värt det.

Inga kommentarer :