21 maj, 2016

Musiklistan

Nämn dina favoritlåtar/artister från olika årtionden.
60-tal: The Beatles, Bob Dylan, Joni Mitchell, Simon & Garfunkel
70-tal: George Harrison
80-tal: Kate Bush
90-tal: Nirvana, Jeff Buckley
00-tal: John Frusciante, Department of Eagles, Metric, Emily Haines
10-tal: Warpaint, Sharon van Etten, Angel Olsen, Laura Marling, St. Vincent, Susanne Sundfør, Foals, alt-J, Daniel Rossen, Kurt Vile, Johnny Flynn
 
Vilket är ditt favoritårtionde inom musik?
Precis nu! Finns en massa nya album jag ser fram emot att höra och skulle nog säga att nittio procent av det jag lyssnar på är producerat de senaste tio åren.Vet dock att jag lätt skulle kunna fastna i 60- och 70-talet om jag bara tog mig an det.

Vilken musik/musiker är din nyaste upptäckt?
När det kommer till genrer har jag lyssnat på variationer av samma tema sedan 2005 ungefär. Varför ändra på ett vinnande koncept liksom? Det blir mest folk, indie, singer-songwriter och alternative. Den senaste artisten jag upptäckte var George Harrison.

Vilka album kommer du lyssna på i sommar?
Ingen aning. Det är omöjligt att veta vad jag kommer fastna för på förhand.

Favoritpowerlåtar?

Sleigh Bells Bitter Rivals är den som dök upp spontant i huvudet. Powerlåtar är något jag sällan har behov av. Lyssnar på musik av andra orsaker.

Har du några guilty pleasures inom musik?
Nope.

Favorit ESC-låtar från de tre senaste åren?
Har ingen som helst koll på Eurovision. Har inte kollat sedan jag var liten.

Vilket land kommer majoriteten av musiken du lyssnar på ifrån?
USA och UK.

Låtar/artister du gillat hela ditt liv.
Vi brukade lyssna på Jeff Buckleys Grace i bilen när vi var små, så det måste nog bli han.

Låtar/artister du älskade i högstadiet men inte längre.
Halva högstadietiden satt jag som klistrad vid radion och spelade in låtar från P3, så då blev det mycket Britney och Shakira och dylikt. Kan inte säga att jag älskar dessa längre precis. Andra halvan var jag besatt av Red Hot Chili Peppers och även om jag inte lyssnar på dem längre älskar jag dem i teorin (om det är möjligt).


Låtar/artister du gillar nu som du ogillat tidigare.
Kommer inte på någon sådan.

​Bästa partylåtarna?
Coconut Records och peppig 60-talsmusik.

Vad är viktigare, melodi eller lyrik?
Jag fastnar alltid, utan undantag, för melodin först. Jag uppskattar såklart också en bra text, men det är inte avgörande för att jag ska tycka om låten.

Vilken artist sjunger din favoritlyrik?
Daniel Rossen (Department of Eagles) för leveransen, Laura Marling för innehållet.

Vilken musik kan du absolut inte lyssna på?
Musiksnobb som jag är så blir jag lätt illamående av det mesta som jag själv inte valt att lyssna på. De fåtal gånger jag åker bil per år (och således lyssnar på radio) blir jag alltid lika chockad över musiken som är populär just nu. Fattar verkligen inte grejen.

Om du bara fick lyssna på 5 artister för resten av ditt liv, vilka skulle dessa vara?
Tre är lätt, fem är omöjligt. Säger Warpaint, Laura Marling och John Frusciante.

Inga kommentarer :