26 augusti, 2016

Kulturlistan

De böcker jag läst hittills i år.

Vad läser du helst?
Jag läser helst skönlitterärt och så mycket jag bara kan. Sedan några år tillbaka har jag försökt snitta på en utläst bok i veckan, vilket ibland går utmärkt och ibland är helt omöjligt. Jag läser också gärna serieromaner (Liv Strömquist, Edward Gorey, Sara Granér, Sara Hansson), feministisk litteratur, biografier och essäsamlingar av roliga människor (David Sedaris, Sloane Crosley, Jenny Lawson). Cirka nittio procent av det jag läser är skrivet av kvinnor, sextio procent är på engelska och det mesta är publicerat mellan 2001 och 2016. Försöker dock klämma in några klassiker här och där också. Några författare jag gillar extra mycket är Neil Gaiman, Gillian Flynn, Jennifer duBois, Marisha Pessl, Donna Tartt, Shirley Jackson och Helen Oyeyemi. Älskar gotiska undertoner, privatskolor, thrillers och magisk realism. 

Vilken tv-serie kan du se om och om igen?

Jag är en riktig komedifantast och har en förkärlek för allt skapat i Storbritannien. Jag kollar ofta om serier två-tre gånger, eftersom 1) det är svårt att hitta nya serier som jag fastnar för och 2) jag älskar att köra seriemaraton där jag vet på förhand att jag kommer orka kolla på/tycka om alla avsnitt. De serier jag sett om flest gånger är nog Black Books, Arrested Development, The Office (US), The IT Crowd, Veep, Friday Night Dinner och Seinfeld. Plus det brittiska panelprogrammet 8 Out of 10 Cats, som jag av någon anledning sätter på så fort jag har tråkigt. Har nog sett varje avsnitt fem gånger.

Vad såg du senast på teater?
Var på teater från dagis i våras och såg Pelle Svanslös. Är en mycket dålig teaterbesökare.

Vilken skiva var den första du köpte/fick?
Backstreet Boys debutalbum från 1996. Fick den av mina föräldrar när jag låg på sjukhus efter en operation = totally worth it.

Vilka tre kulturpersoner skulle du gärna äta middag med?
Det är typ omöjligt att bara välja tre, men jag ska försöka mitt bästa. Den första får nog bli George Harrison. Han verkade som en så klok, öppen och intressant människa och jag skulle gärna prata med honom om livets stora frågor. Kanske skulle vi spela någon låt ihop också. Den andra får bli Bea Uusma så att jag kunde fråga henne hur det går med polarforskningen och varför hon är så awesome. Och den tredje då? Kanske Richard Ayoade. Hans blixtsnabba intellekt, humor och mörker skulle nog kunna bidra med både en hel del skratt och tankeställare.

Har du någon favoritfilm?
Jag har ingen enskild favoritfilm, utan ganska många. Jag tror inte att det finns en enda film som jag skulle kunna se oavsett humör, så därför har jag en lång lista av favoritfilmer som passar in på olika sinnesstämningar. Vissa filmer som jag brukar kalla favoriter har jag inte sett på flera år och är osäker på om jag skulle se som lika fantastiska om jag såg om dem, men de får behålla sin status tillsvidare. Några som platsar på favoritlistan är: Dial M for Murder, They Shoot Horses, Don't They?, The Wizard of Oz, Léon, Rosemary's Baby, Rushmore, What Ever Happened to Baby Jane?, What a Way to Go!, The Fall och Grey Gardens. Några nyare filmer som jag gillat är Still Alice, Whiplash, Room, Interstellar, Labor Day och Madame Bovary. Puh, skulle kunna nämna säkert femtio filmer till, men det skulle inte bli särskilt rolig läsning.

Vem gjorde den bästa spelningen du varit på?
Har varit på så fruktansvärt få konserter i mitt liv, vilket är en stor sorg. När man är fattig och bor i en ministad finns det tyvärr inte så många möjligheter att se de artister man önskar. Min dröm är att se Warpaint live någon gång innan jag dör. Älskar de kvinnorna! Den bästa konserten jag varit på är fortfarande The Mars Volta som jag såg för över tio år sedan på Provinssi. Det var helt galet och magiskt och surrealistiskt.

Vilken tidsperiod skulle du helst åka tillbaka till för kulturens skull?
Brukar alltid svara att jag helst skulle åka tillbaka till 60-talet, men i så fall skulle jag vilja befinna mig någon annanstans än i Finland - kanske i London. Tänk att få leva när The Beatles var verksamma och folk klädde sig i färgglada polyesterkläder. När feminismen upplevde sin andra våg, när kultur och mode och kvinnor fick ta allt större plats, när ungdomskulturen blev gigantisk, när musiken genomgick en revolution, när allt verkade lite friare och roligare (kan ha blivit lite väl påverkad technicolor-filmer).

Har du något skamnöje inom kultur?
Följer The Great British Bake Off slaviskt varje år, men tycker egentligen inte att det är ett dugg pinsamt. Det är det mysigaste, snällaste programmet på tv och fy fan vad jag älskar England och engelsmännen. En period kollade jag också på orimligt många program från TLC, typ Toddlers and Tiaras och Cake Boss.

Inga kommentarer :