04 augusti, 2016

Lite om böcker


1. Hur har din lässommar varit?
Den började lite knaggligt, men blev stadigt bättre när jag väl kom igång i början av juli. Nu har jag igen en liten svacka, men ska se till att den inte blir alltför lång.
2. Nämn tre böcker du bara måste läsa i augusti (gamla eller nya)!
What Is Not Yours Is Not Yours av Helen Oyeyemi (har redan börjat), Livet & patriarkatet av Peppe Öhman och Flickorna av Emma Cline.
3. Vilka nya böcker som kommer i augusti längtar du mest efter?
Håller inte så bra koll på vilka böcker som släpps när, unfortunately.
4. Vilken är den bästa boken du har läst i sommar?
The Clasp av Sloane Crosley och All the Light We Cannot See av Anthony Doerr.
5. Finns det någon för dig ny författare du är sugen på att läsa i höst?
Efter att ha börjat lyssna på bokpoddar har jag introducerats för så många nya författare och böcker att jag är helt överväldigad av allt nytt jag vill läsa. Ser extra mycket fram emot upptäcka Herman Koch, Hanya Yanagihara, Caroline Smailes och Evie Wyld.
6. För många är ju också augusti förknippat med skolstarten. Har du något starkt läsminne från skolåren?
De tidiga lågstadieåren läste jag i princip bara Tvillingarna. Nästan alla böckerna fanns på vår lilla lokala bibba och jag hann nog igenom 60-70 stycken. Jag minns att jag och min bästa kompis brukade leka att vi var Jessica och Elizabeth (oklart vad leken gick ut på). Jag var såklart Elizabeth, always. Sedan dök Harry Potter upp och en helt ny besatthet började.
7. Semestern är kanske slut snart, men hur gör du för att hålla liv i sommarkänslan lite till?
Har varken semester eller sommarkänsla så jag behöver inte oroa mig för att hålla den vid liv.
8. Anta att det börjar komma en hel del höstböcker hem till dig, men du är ju inte färdig med de böcker du hade planerat att läsa i sommar ännu. Samtidigt vill du kasta dig över nyheterna. Hur prioriterar du?
Kastar mig över det nya förstås. Har ingen självdisciplin alls i det hänseendet. Därför undviker jag att låna för många böcker från bibban på en gång - jag tröttnar på att se de olästa böckerna på skrivbordet innan jag hunnit halvvägs genom högen och går istället och lånar nya.
9. Till sist, vilken är hösten allra mest efterlängtade måste-läsa-direkt-bok för dig?
Here I Am av Jonathan Safran Foer.

Inga kommentarer :