09 oktober, 2016

Vikarierande tant

Den här veckan har jag vikarierat på dagis och har således, i och med att jag varit på en finsk avdelning, fått vara "täti" åt en grupp fyra- till femåringar. Det är inte ofta man blir kallad tant som tjugosjuåring, men ur ett barns perspektiv är man nog redan uråldrig. Jag har inte behövt använda mig av ett ord finska på säkert sju år så det har minst sagt gått knaggligt med språket. Om jag inte hade vuxit upp med en finsktalande mamma skulle jag nog fått kämpa ännu mer, men någonstans i bakhuvudet ligger det tydligen ett ordförråd som jag inte varit medveten om. Föga oväntat (det är nästan omöjligt att gå in på ett dagis utan att åtminstone bli lite snuvig) blev jag såklart sjuk igår och har nu legat och snörvlat framför Notting Hill och Bridget Jones medan jag förbannat mitt immunförsvar. Dagisbakterierna verkar vara de enda som biter på det, annars är jag aldrig sjuk. Mår bättre idag, men har fortfarande huvudvärk och nyser ungefär lika ofta som jag andas. Vikariatet fortsätter imorgon så förhoppningsvis ska jag orka mig dit. Ska kurera mig med mera film och varma filtar.

1 kommentar :

Creative Momone sa...

Hyvää työpäivää sinulle, toivottavasti voit paremmin Ida-täti. :)