30 november, 2016

Helsingforsresan

För precis en vecka sedan idag bar det av mot Helsingfors för att gå på balett, shoppa och andas lite storstadsluft. Det blev en kort och intensiv visit där vi klämde in så mycket vi bara hann med på två dagar. Jag tog med mig kameran precis som jag lovat, men tyvärr kom den knappt till användning alls. Jag hade helt enkelt ingen lust att släpa med mig den på stan. Dessutom börjar den sjunga på sista versen och fungerar inte riktigt som den ska längre. Ber om ursäkt för mobilbilderna.

Vi kom hur som helst fram till hotellet på onsdagseftermiddagen och hade då bara några timmar på oss att hitta någonstans att äta och göra oss i ordning inför kvällens huvudprogram. Vi åt på en thailändsk restaurang som låg nära hotellet och gick sedan och svidade om till nationalopera-vänliga kläder. Jag valde en silvertröja, rött läppstift och knöt ett sidenband i håret.


Vi skulle se Lumikuningatar, en balett baserad på en saga av H.C. Andersen (samma saga har tydligen också inspirerat filmen Frozen). Föreställningen var precis lika fantastisk som den jag såg för två år sedan och mitt sällskap verkade glatt överraskade över den höga kvaliteten och storleken på produktionen. Det är verkligen värt varje cent att se en föreställning på nationaloperan. Man blir som trollbunden av det fantastiska sceneriet, den magiska musiken och, såklart, dansen. Kommer definitivt fortsätta gå på balett så ofta jag bara kan. 

Det är strikt förbjudet att filma och fotografera under föreställningen så jag vågade bara ta de två usla bilderna ovan under pausen. Skulle så gärna vilja kunna visa hur fint det var.

Väl tillbaka på hotellet kastade jag mig på sängen och kollade på ett avsnitt av Sex and the City, tvättade bort sminket och somnade sedan ganska omedelbart.
Den andra dagen, alltså torsdag, åt vi frukost och gick sedan ut på stan. Jag hade som mål att slösa pengar, men kom inte hem med något förutom lite julklappschoklad. Uselt. Jag blir så stressad av ett för stort utbud att jag inte kan bestämma mig för vad jag vill ha. Har varit sådan sedan jag var liten. (Har hur som helst kompenserat för denna brist på konsumtion i efterhand genom att beställa en massa julklappar + ett par skor och en vintage kinesisk jacka åt mig själv. Så att.) På eftermiddagen påbörjade vi den lååånga bilfärden hem och så var det med den miniresan. Gillar verkligen Helsingfors som stad och önskar att det inte var så långt bort så att man kunde åka dit lite oftare och lite mera spontant.

Inga kommentarer :