14 november, 2016

Vinterlistan


Vad tycker du om vintern?
Vintern för mig är något att uthärda. Jag fryser i princip konstant nov-feb, huden blir torr, ögonen blir torra, slemhinnorna blir torra, det är mörkt största delen av dygnet och man får gå med spända lårmuskler och små nätta steg för att inte halka omkull när man promenerar. Det enda jag gillar med vintern är de behagliga dagarna med mycket snö och vackert ljus (se ovan) och JULEN. Älskar julen. Har redan börjat handla julklappar och se på julfilmer och får verkligen hejda mig själv för att inte gå all in på dekorationer och musik och glitter och lussebullar redan. Vill alltid att det ska vara jul.
Hur kommer du se ut i vinter?
Som en äkta dagistant. Har fodrade kängor, utebyxor, tjocka (fula) handskar och en REDIG jacka. Kommer troligtvis också införskaffa underställ i fleece att ha på mig på dagisgården + under extra kalla dagar. När jag känner att jag eventuellt vill se lite mera stylish ut slopar jag utebyxorna och den rediga jackan och klär mig i senapsgul kappa, knallrosa mössa och kalsonger under jeansen. Man gillar ju att ha lite valmöjligheter.
Snö och -20 grader eller snöfritt och +10 grader?
Snöfritt och +10, no doubt. Önskar att vi hade lika milda vintrar som i Düsseldorf här i Österbotten. Tyckte det var mycket skönt att aldrig behöva känna sig nedkyld ända in i märg och ben under min vinter i Tyskland. Har ingen glädje av -20. Ingen alls.
Några särskilda planer för din blogg i vinter?
Nope. Är ju inte ens hälften så ambitiös med bloggen som jag var för fyra-fem år sedan då jag uppdaterade dagligen och fotograferade allt jag gjorde. Nu handlar det bara om att plita ner något när andan faller på och hittar jag en bild i arkivet som passar så slänger jag med den också. Men ska nog försöka bli lite bättre på att fota. Det är ju hundra procent roligare att läsa en blogg med mycket bilder.
Vad gör du för att få upp värmen när det är iskallt ute?
Det beror på hur mycket jag fryser. Om jag bara är lite kall spolar jag handlederna med varmt vatten i någon minut. Om jag fryser ordentligt tappar jag upp ett hett fotbad. Om jag är helt stelfrusen duschar jag så varmt jag tål och så länge jag har samvete till och kryper sedan ner under täcket. Och så går jag i princip alltid runt med en filt runtom mig när jag är hemma.
Berätta om ditt bästa vinterminne.
Har nog inget specifikt vinterminne som jag kan komma på. Men hela atmosfären och känslan på vintern var väldigt mysig hela barndomen då väder och temperatur inte var så viktigt - man lekte på som vanligt oavsett. Älskade att speeda genom byn på sparkstötting, åka pulka nerför skolvallen, ha snöbollskrig, skrinna, göra snöänglar och allt sådant. Gillade också att åka slalom, trots att det var lika delar skrämmande som kul. Låter plötsligt som att jag var en superaktiv unge, vilket inte alls passar med mig självbild, men det kanske jag var?
Nämn fyra saker du vill göra i vinter. 
Läsa så mycket jag hinner, fira nyår för första gången på 7 år, bejaka julstämningen som redan börjat infinna sig och se så många julfilmer jag vill och lyssna på julmusik tills jag inte orkar längre och skaffa de ultimata julklapparna till de jag tycker om. Älskar att köpa julklappar! Det är nästan roligare än att få dem själv.
Nämn kultur du planerar att konsumera inom de närmaste månaderna. 
Nästa vecka åker jag med pappa och A till Helsingfors för att se Lumikuningatar på nationaloperan. Ser väldigt mycket fram emot detta! Inkommande helg tänkte jag och syrran gå och se Fantastic Beasts and Where to Find Them på bio. I övrigt kommer jag fortsätta se på film i vanlig takt och läsa alla de böcker jag reserverat på bibban och som jag har olästa i bokhyllan här hemma. Skulle gärna gå på teater eller standup också. Det börjar bli länge sedan sist.
Vad vill du att ska vara annorlunda denna vinter i jämförelse med förra vintern?
Vill minnas att förra vintern var rätt trevlig. Fast okej, nu när jag kollade i arkivet verkade jag tvärtom må ganska dåligt då. Åtminstone i december. Så jag hoppas väl att jag får må bra denna vinter. Hoppas också på att jag vågar lite mera. Skulle vilja gå en yogalärarutbildning, till exempel. Eller åtminstone anmäla mig till en. Sånt.

Inga kommentarer :