04 april, 2017

Ännu en boklista


1. Vilken var den senaste boken du läste?
Den andra kvinnan av Therese Bohman, som jag skrev om här nedanför.

2. Vilken var den senaste boken du köpte?
Sweetbitter av Stephanie Danler och Everything, Everything av Nicola Yoon. Den sistnämnda blir film senare i år så jag ska försöka hinna läsa den innan jag ser filmen.

3. Vilken var den senaste boken du lånade?
En av oss sover av Josefine Klougart, Den drunknade av Therese Bohman och Commonwealth av Ann Patchett.

4. Vilken var den senaste boken du gav bort/lånade ut (välj)?
Lånade ut Food Pharmacy åt mamma för att jag tänkte att den kunde intressera henne.

5. Vilken var den senaste boken du skröt om att du har läst?
Ett litet liv. För att jag sällan läser tjocka böcker som dessutom råkar vara väldigt i ropet.

6. Vilken bok borde filmatiseras? Motivera!
Skulle gärna se någon av Scarlett Thomas böcker bli film. Helst Popco om jag får välja. Nu var det länge sedan jag läste den, men jag tror den skulle göra sig bra som film eller kanske miniserie. Den var spännande, minns jag, och tankeväckande + utspelar sig i England och de miljöerna tröttnar jag aldrig på.

7. Vem är din favorit bland litterära figurer? Motivera!
Oj, svårt. Jag lägger inte karaktärer på minnet riktigt. Jag är mer intresserad av historier än människor (sympatiskt, eller hur). De enda karaktärer som framträder tydligt är de som finns i Harry Potter-böckerna. De har jag levt så länge med att det är som att jag känner dem på riktigt nästan. Av dem gillar jag Snape mest. Varför? Därför.

8. Vilket är ditt favoritställe att läsa på?
I sängen är det överlägset bästa stället att läsa på. Mjukt, bekvämt och lugnt. Och så kan man bara låta sig själv somna med boken i handen, ifall man läser sent på kvällen.

9. Var läser du helst inte?
Någonstans där det finns mycket som distraherar. Typ överallt som inte är hemma, men andra ord. Läser sällan någon annanstans än hemma. Blir galen på minsta lilla ljud och rörelse. Klarar inte ens av att sitta på bibban och läsa trots att folk oftast pratar lågmält och det enda som hörs fotsulor som gnisslar mot golvet.

10. Har du ett speciellt sidantal som du måste läsa i en bok innan du kan ge upp? Vilket?
Nej, jag ger nog upp ganska omedelbart om jag inte fastnar för en bok. Livet är kort och det finns så många bra böcker jag vill läsa att det känns onödigt att tvinga sig igenom något bara för att.

Inga kommentarer :