23 maj, 2017

Skönhetslistan

Det här är skönhet för mig: Någon som är helt och hållet bekväm med sig själv och skiter i vad andra tycker.
Mina bästa skönhetstips: Superbanala saker som tillräckligt med sömn, mycket vatten, en varierad kost och att svettas då och då. Använd solskydd varje dag, även när det är mulet och även om du "aldrig bränner dig". Blir genuint stressad av folk som inte använder SPF och ryser varje gång jag ser ett rödbränt bröst eller en fjällande, rodnande nacke. Sov inte med smink. Använd inget som löddrar i ansiktet. Undvik stress. Ni vet, det gamla vanliga. Följer jag mina egna råd? Not so much. Äter alldeles för mycket socker, glömmer bort att dricka vatten, orkar inte alltid hacka grönsaker till maten och är en riktig periodare med träningen. Ett sista tips - kolla in Caroline Hirons!
Dagens skönhetsideal är: Riktigt jävla snävt och skevt. Typ alla är missnöjda hur de än ser ut och man är aldrig, aldrig någonsin tillräcklig som man är.

Jag motarbetar/följer skönhetsidealen på det här sättet: Är dessvärre extremt dålig på att motarbeta skönhetsidealen, är väldigt fast i de normer som råder. Om jag tänker på allt jag gör för att passa in i samhället och vara "snygg" så blir det en riktigt gedigen lista. Undrar hur mycket tid jag skulle spara in på ett år om jag slutade sminka, klippa, noppa, smörja, tvätta, raka, färga, fila och måla? Och hur mycket skulle mitt fokus lyftas från mitt utseende till andra, viktigare, saker? Åtminstone tänker jag inte lika mycket på mitt utseende nu som jag gjort när jag mått sämre. Då blir det en riktig hang-up som gör att jag har svårt att tänka på något annat och självhatet är uppe på skyhöga nivåer.
Min skönhetsrutin: Eftersom jag haft acne i många år har jag (liksom många andra med samma problem) snöat in ganska rejält på skönhet. Jag har provat allt för att bli av med finnarna, men vad det nu är som sist och slutligen har hjälpt kan jag inte svara på. Kanske är det bara att jag blivit äldre? Har hur som helst provat både receptbelagda mediciner, enbart ekologiska produkter och superavancerade kemiska produkter (har även gått på ansiktsbehandlingar, till en kinesiolog, ätit sviiiindyra kosttillskott och provat varenda hemmakur som finns). Just nu kör jag på en blandning av eko och kemiskt, tycker det funkar bäst. På morgonen sköljer jag bara med lite ljummet vatten, smörjer med en fuktighetskräm från Esse (ett probiotiskt hudvårdsmärke) och följer sedan upp med ett solskydd från Biosolis. På kvällen tvättar jag först med en rengöringsmjölk från Mádara och sedan tar jag bort det som blir kvar med ett micellärt vatten från Avène som jag skvätter ut på en bomullsrondell. Efter det är det dags för 2% BHA gel från Paula's Choice. När det sjunkit in smörjer jag de delar av mitt ansikte som har ärr med en reparerande olja från Esse och avslutar sedan med en nattkräm från Exuviance. På vintrarna använder jag ett fuktserum på dagarna också för att motverka torrheten, men just nu skippar jag det. Gör såklart en massa annat också för håret och resten av kroppen, men orkar inte dra det nu.
Senaste gången jag upplevde skönhet: Tycker att jag upplever sådant varje dag. Idag var det fint att få paradera med dagisbarnen genom stan för att fira Finlands hundra år. Så gulligt med hundratals barn som dansar och sjunger.
En person som är vacker: Finns så många, men är slightly besatt av Zoë Kravitz just nu så säger henne.

Inga kommentarer :