14 augusti, 2017

Några ögonblick från de senaste veckorna

I princip halva augusti har redan gått och jag har återgått till jobbet och vardagsrutinerna. Jag trodde aldrig någonsin att jag skulle bli en person som gladde sig åt att vara tillbaka på jobbet efter en ledighet, men nu är jag faktiskt det. På riktigt. Kan bara konstatera att jag trivs väldigt bra på mitt jobb. 
Förhoppningsvis håller sommarvärmen i sig ett tag ännu. Har redan ångest över att det ska bli vinter i år också. Klarar knappt av att tänka på det. Mitt hat för vintern verkar bli större för varje år som går. Hur som helst, glöm vintern! Herregud. *lev i nuet* Här är några ögonblick från slutet av juli/början av augusti:

Den sista lördagen i juli tog jag tåget ner till huvudstaden för att hänga med mina kusiner. Kolla vad fina! Är så glad över att ha så nära band till min familj och släkt. Vi lagade mat, peppade med musik och provade kläder innan vi begav oss in mot stan. ↑

Vi satte oss på en uteservering ett tag innan vi (okej, mest jag) blev hungriga och traskade gata upp och ner för att hitta ett bra ställe att äta på. När det var avklarat begav vi oss mot Kajsaniemiparken där vi skulle se Red Hot Chili Peppers. Jag var så taggad att jag höll på att gå av. Var ett sådant enormt fan av dem i tonåren och den delen av mig kommer alltid att älska dem intensivt. 


Tyvärr spelade de ju på festival så för det första var setet kortare än normalt och för det andra så såg man knappt någonting eftersom det bara fanns ståplatser. Såklart höll jag också på att få en panikattack precis när vi ställt oss på en bra plats och folk började trycka på från alla håll. Klarar inte av mycket folk + trånga utrymmen. Drog mig tillbaka mot en av sidorna och grabbade tag i en bit stängsel. Höll i mig så hårt att knogarna vitnade. En av säkerhetsvakterna såg väl paniken i mina ögon och lovade att hålla koll på mig. De två sakerna (stängslet och vakten) gjorde att jag kunde slappna av lite och faktiskt uppskatta musiken.

Sjöng/skrålade med i alla låtar och var så glad att de spelade en massa gammalt material (och förvånad över att jag kunde texterna så bra ännu). Så himla mycket nostalgi. Anthony gjorde någon slags spontanhyllning till Hillel och Josh rev av Debaser av Pixies som encore. Flea gick på händerna och var lika energisk som vanligt och Chad var...Chad. På det stora hela var det en lyckad konsert. Hade dock gärna sett mer och sluppit både paniken och det äckliga fyllot som dansade framför oss och förstörde stämningen.

Innan jag åkte till Helsingfors flyttade jag i princip alla mina grejer till min nya lägenhet för att jag skulle slippa göra det i all hast när jag kom hem. Det är fortfarande en del som ska fixas på nya stället ("behöver" taklampor, en vardagsrumsmatta, flera växter, nytt matbord och stolar, flera bokhyllor osv osv), men det känns redan ganska hemtrevligt här. Har hängt min nya Matisse-plansch i sovrummet, har en soffa, har fått balkongmöbler av mommo så att jag kan sitta ute och läsa...It's all bleedin' comin together! Kommer nog trivas här.

Här är ett hörn av vardagsrummet och en hund som brorsan vaktade förra veckan. Som ni ser ligger fortfarande en del böcker på golvet och färre lär de ju knappast bli med tiden...

Ja, och så har jag klippt mig och haft s-v-i-n-mycket ångest också. Fast de två sakerna har inget med varandra att göra. Har inte haft så här starka ångestkänslor på sex år och då var det en felaktig medicin som orsakade det. Nu har jag bara mitt eget vridna huvud att skylla på. Har kommit till en del nya insikter den här sommaren och äntligen insett vad som är grunden till mina depressiva perioder och min osäkerhet. Kanske borde jag fattat det redan för länge sedan, men har nog inte varit mottaglig förrän nu. Anyway, har en himla massa arbete framför mig och kommer nog trampa på många tår och fatta en hel del tvivelaktiga beslut innan jag är där jag vill vara, men ska göra mitt bästa för att göra processen så smärtfri som möjligt för mig själv och de runt mig. 

Inga kommentarer :