07 juni, 2015

Sommarlistan


Sommaren är här! Vad ska du göra nästa vecka?
Jag ska jobba mina vanliga tre dagar (jobbar hela juni) och läsa och skriva och kanske orka mig på en cykeltur till Fäboda någon dag.
Tre saker du vill göra i sommar.
Skriva, läsa ett dussin böcker, yoga utomhus.
Tre saker du INTE vill göra i sommar.
Ha ångest, ha magkatarr, glömma bort att se mig omkring.
Vad blir din sommarplåga 2015?
Svårt att förutspå, det kan bli vad som helst (inom rimliga gränser).
Landet eller stan?
Landet. Jeppis är ju i princip landet, men tänker mig nog en tur till Korsnäs också - riktiga laande - någon gång under sommaren.

Vilka dofter får dig att känna att sommaren är här?
Solskyddskräm, regnvåt asfalt, hägg och syren, solvarm katt, havet, hö som skördas.
Vad är sommarmat för dig?
Melon, jordgubbar, glass, ärtskidor, grillat, fisk, isvatten, smultron.
Sommarjobb - ångest eller glädje?
Det brukade innebära en hel del ångest, men nu har jag inte haft sommarjobb på några år och har därmed besparat mig själv det magontet. High five jag!


Vilka böcker ska du läsa?
Dessa bland annat. Om läslusten håller i sig vill säga.
Vad är din värsta sommarinsekt?
Bromsar, getingar och myggor.
Har du tänkt besöka några särskilda platser?
Det är en oerhörd sorg för mig att resande har blivit något så ångestladdat. Troligtvis kommer jag inte åka längre än till redan nämnda födelseort. Tycker till och med att det är jobbigt att åka till Kokkola fastän det är en kort biltur bort.


Vad är det somrigaste plagget du har?
Jag får smått panik av kläder när det för varmt och när jag inte vistas bland folk brukar jag i princip gå runt naken, men om jag ska vara någorlunda anständig väljer jag min blommiga 90-talsklänning som är superfladdrig och luftig.
Sommarregn - ja eller nej?
Ja! Vilken oerhörd lättnad det är med sommarregn.
Har du tänkt utmana dig själv i sommar?
Ja, jag hade tänkt försöka skriva i sommar. Har inte bestämt något sid- eller ordantal, vill bara se hur långt jag kan komma på två månader.
Och till sist - din bästa sommarrutin!
Jag fyller ju år den fjärde juli, så man kan väl säga att det är min bästa sommarrutin.

3 kommentarer :

koltrast sa...

gud så skönt att inte vara den enda som tycker det är ångestladdat med resor! jag har inte så mycket problem med själva resandet (så kanske annorlunda än för dig, om det var så du menade) (fast det känns alltid jobbigt att lämna ett ställe och allt som har att göra med packande & planerande är hemskt), att åka och hälsa på familjen tex. är helt okej men semesterresor bygger jag alltid upp skyhöga förväntningar på och blir olycklig sen när de visar sig vara typ som resten av livet. blä.

hoppas din sommar blir fin i alla fall!

Unknown sa...

för mig är både själva resandet i sig och att vara borta från det som känns tryggt jobbigt. att åka på långa bil/tåg/båtresor gör mig galen! är inte alls en rastlös person annars, men i sådana situationer håller jag på att dö själsligt liksom. tror det är för att man inte har någonstans att ta vägen och att det bara är att sitta där och vänta och vänta tills man är framme. sedan när man varit på plats några dagar kan jag nog slappna av och tycka att det är skönt, men i början brukar jag må jättedåligt och inte kunna äta något. inte så kul. :(

koltrast sa...

ujuj låter jättejobbigt :/