15 september, 2016

Att läsa:

Det gäller att hålla upp takten om man vill hinna läsa allt man är intresserad av. Just nu är jag inne i ett ganska bra läsflow och om jag fortsätter i den här farten kommer jag lätt att överträffa mitt uppsatta mål om att läsa femtio böcker i år. Böckerna här ovan är de som för tillfället huserar på mitt skrivbord och som jag hoppas ta mig igenom den närmaste månaden eller så. 

Celestine - Olga Ravn
Jag plockar sällan böcker på måfå från biblioteket, men när jag såg denna lilla bok i hyllan över nyheter var det något hos den som jag drogs till. Den handlar om en kvinna som saknar riktning i livet, som känner sig ensam och utanför. Hon får ett jobb som lärare på en internatskola på landsbygden, men känner sig inte heller där särskilt välkommen. Snart blir hon förhäxad av berättelsen om den unga Celestine som sägs ha murats in i väggen på skolan efter en olycklig kärlekshistoria. Tycker att det låter som en mycket spännande premiss och jag älskar ju både internatskolor, olycklig kärlek och spöklika inslag.

Mr. Splitfoot - Samantha Hunt
Hunts tredje roman har beskrivits som både konstig och briljant. Av baksidestexten att döma verkar den bestå av två berättelser som båda handlar om att fly och ge sig ut på vägarna. Den första följer två unga hemlösa som flyr från ett fosterhem och den andra en kvinna som söker ett sätt att hantera sin oplanerade graviditet. Ska bli spännande att se hur de båda berättelserna knyts ihop.

The Drowning of Arthur Braxton - Caroline Smailes
Det här en sådan där bok som jag köpte utan att riktigt läsa vad den handlade om. Jag såg bara att den fått goda omdömen på Goodreads och att den verkade som den typen av berättelse som jag gillar. Baksidestexten avslöjar väldigt litet, men i stora drag handlar den om Arthur Braxton som rymmer från skolan och gömmer sig ett gammalt edvardianskt badhus. Där upptäcker han en kvinna som simmar naken i poolen och från det ögonblicket förändras allt. Boken har beskrivits som en modern saga, vilket ju alltid låter lockande.

Generation Loss - Elizabeth Hand
Detta är den första i en serie böcker om Cass Neary - en avdankad fotograf som upplevde femton minuter av framgång under sjuttiotalet för sina bilder av musiker och deras entourage. Trettio år senare är hon nästan bortglömd när hon blir skickad på ett jobb för att intervjua en skygg fotograf på en ö utanför Maine. Där dras hon in i en mordgåta som man sökt en lösning på i flera decennier. Har bara hört bra saker om Generation Loss och jag tackar självklart aldrig nej till en bra thriller.

Livrädd - S.J. Bolton
Detta är uppföljaren till Nu ser du mig som jag läste ut för några dagar sedan och som var riktigt, riktigt bra. Jag gick naturligtvis genast och lånade tvåan och har faktiskt redan börjat läsa den fastän jag hade lovat mig själv att inte göra det förrän jag läst ut en annan bok som jag håller på med. Nåväl, nu blev det så här. Om man gillar mordgåtor är denna serie om den unga polisen Lacey Flint verkligen att rekommendera. Visserligen har jag bara läst en och en halv av de tre böckerna, men hittills har jag väldigt lite att klaga på. Måste också säga att den svenska översättningen är en av de bästa jag råkat på och jag är väldigt petig med språket.

Inga kommentarer :